Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,238
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

صفحات

 صفحه شروع 529 | صفحه پایان 544

چکیده

 در این مطالعه مقطعی, وضعیت ارائه خدمات مراقبتی در سه بعد ساختار, فرایندها و پیامد مورد ارزیابی قرار گرفت. روش نمونه گیری غیرتصادفی سهمیه ای و تعداد نمونه 600 مورد مراقبت قبل از زایمان در 12 کلینیک قبل از زایمان مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه و چک لیست مشاهده ساختار, چک لیست مشاهده فرایندهای مراقبتی و پرسشنامه رضایتمندی مراجعان بود.در این مطالعه 600 مورد ارائه مراقبت به مراجعان با میانگین سن بارداری 9.42±29.32 هفته مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی در حیطه فرایندهای مراقبتی نشان داد که میزان تطابق با وضعیت مطلوب در حیطه های: مشاوره قبل از زایمان 21.24±55.49 درصد, تاریخچه گیری 11.35±48.71 درصد, علایم حیاتی 10.55±53.41 درصد, معاینات عمومی در مراجعان بار اول13.23 ±30.22 درصد, معاینات مامایی 27.01±91.77 درصد, آزمایشات خون 21.89±93.83 درصد, آزمایش ادرار 26.29±86.85 درصد و سونوگرافی 4.3±95.7 درصد بود. میزان تطابق با وضعیت مطلوب در حیطه های آموزش سلامت فردی و آموزش علایم خطر نیز به ترتیب 17.10±6.54 و 27.09 ± 39.67درصد بود. در حیطه ساختار میزان تطابق امکانات در اتاق معاینه 10.29±98.33, در اتاق انتظار18.96 ±79.16, شرایط فیزیکی 14.79±94.44 و وسایل و تجهیزات 7.22±90.55 و امکانات رسانه ای 12.68± 51.38درصد بود. ارزیابی رضایتمندی مددجویان در حیطه پیامد خدمات نشان داد که میانگین میزان رضایت مراجعان از ساختار خدمات 15.04±73.76 درصد و از ارائه مراقبت ها 13.13±70.54 درصد است. نتایج این مطالعه نشان داد که به رغم ارائه نسبتا مطلوب معاینات مامایی و آزمایشات پاراکلینیک, ارائه سایر مراقبت ها و آموزش مشاوره دارای وضعیتی متوسط یا نامطلوب بود. مشاوره و آموزش یکی از اهداف مهم در ویزیت ها و مراقبت های دوران قبل از زایمان است که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. غربالگری خطرات روانی - اجتماعی و برنامه ریزی برای ارجاع مراجعان در معرض این خطرات باید مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سیمبر، معصومه، ناهیدی، فاطمه، و اکبرزاده، علیرضا. (1391). کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش، 11(4)، 529-544. SID. https://sid.ir/paper/23937/fa

Vancouver: کپی

سیمبر معصومه، ناهیدی فاطمه، اکبرزاده علیرضا. کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش[Internet]. 1391؛11(4):529-544. Available from: https://sid.ir/paper/23937/fa

IEEE: کپی

معصومه سیمبر، فاطمه ناهیدی، و علیرضا اکبرزاده، “کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،” پایش، vol. 11، no. 4، pp. 529–544، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23937/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا