مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,086
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

875
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 مقدمه و اهداف: اختلال نقص توجه و بیش فعالی, اختلالی عصب-تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی که در آن از طرح کارآزمایی بالینی تصادفی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) استفاده شده است. در مطالعه حاضر30 کودک 7 تا 12 ساله مراجعه کننده به کلینیک های شهر تهران که توسط روان پزشک دارای تشخیص اختلال نقص توجه/بیش فعالیبودند با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی با آزمون های ثبت توجه و ردیابی الف و ب ارزیابی شد. داده های پژوهش حاضر با آزمون آماری tمستقل, تحلیل واریانس آمیخته و به کمک نرم افزار SPSS20مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که در توجه پایدار (01/0>P) و انعطاف پذیری شناختی (01/0>P) گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد. به این صورت که در پیش آزمون تفاوت چندانی بین گروه کنترل و آزمایش در توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی دیده نشد, اما در پس آزمون نمرات گروه آزمایش به طور معناداری از گروه کنترل افزایش یافته بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که با در نظر گرفتن گروه کنترل و درمان توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت موجب تقویت توجه پایدارو انعطاف پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناجیان، عسل، و نجاتی، وحید. (1396). تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. طب توانبخشی، 6(4 )، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/239514/fa

    Vancouver: کپی

    ناجیان عسل، نجاتی وحید. تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(4 ):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/239514/fa

    IEEE: کپی

    عسل ناجیان، و وحید نجاتی، “تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 4 ، pp. 1–12، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239514/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button