مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,618
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,089
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش نوروفیدبک بر نوار مغزی و عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اختلال خواندن

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 39

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال خواندن جز اختلالات عصبی- رشدی با نقایصی در مهارت های شناختی و حرکتی است. بر اساس مطالعات موجود, ساختار مغز این کودکان سالم اما عملکرد مغز آنها به صورت غیر طبیعی می باشد. لذا, نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی جدید, از طریق تنظیم ناهنجاری های موجود در نوار مغزی این کودکان می تواند به بهبود عملکرد مغز آنها کمک کند. هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر پروتکل تعادلی نوروفیدبک (کاهش فرکانس 7-4 هرتز و تقویت فرکانس 18-15 هرتز در O1) و (O2 روی نوار مغزی و عملکرد تعادلی این کودکان است.روش بررسی: این پژوهش در چهارچوب یک طرح تک آزمودنی طی 20 جلسه روی 4 کودک (1 دختر و 3 پسر) 12-8 ساله با اختلال خواندن اجرا شد و تعداد جلسات درمانی در این مطالعه 12 جلسه (30 دقیقه ای) بود. برای جمع آوری اطلاعات طی فاز خط پایه و درمان برای ارزیابی عملکرد تعادلی از خرده آزمون 2 آزمون برونینکز اوزرتسکی و برای ارزیابی امواج مغزی از الکتروانسفالوگراف استفاده شد. همچنین بعد از قطع درمان 4 جلسه پیگیری نیز صورت گرفت.یافته ها: بر اساس نتایج بدست آمده, اندازه اثر درمان در عملکرد تعادلی برای تمام آزمودنی ها بالا (Cohen’d>0.8) بود اما تغییرات عمده در توان مطلق امواج مغزی حاصل نشد.نتیجه گیری: نتایج بیان می کند که پروتکل تعادلی نوروفیدبک موجب بهبود عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اختلال خواندن می شود اما برای رسیدن به تغییرات عمده در زمینه امواج مغزی احتمالا به تعداد جلسات بیشتر نیاز است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی نائینی، ندا، نظری، محمدعلی، علیزاده زارعی، مهدی، و کمالی، محمد. (1392). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر نوار مغزی و عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اختلال خواندن. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 7(3)، 32-39. SID. https://sid.ir/paper/187309/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی نائینی ندا، نظری محمدعلی، علیزاده زارعی مهدی، کمالی محمد. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر نوار مغزی و عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اختلال خواندن. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1392؛7(3):32-39. Available from: https://sid.ir/paper/187309/fa

    IEEE: کپی

    ندا صادقی نائینی، محمدعلی نظری، مهدی علیزاده زارعی، و محمد کمالی، “تاثیر آموزش نوروفیدبک بر نوار مغزی و عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اختلال خواندن،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 7، no. 3، pp. 32–39، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187309/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا