مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,298
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,218
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی 10-7 سال

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 83

چکیده

 مقدمه و اهداف اختلال یادگیری ماهیتی غیر یکنواخت دارد که این عدم یکنواختی در الگوهای تحصیلی, قوت و ضعف پردازش اطلاعات منعکس می شود. کودکان دارای مشکلات یادگیری سطوح بالایی از نسبت فعالیت های امواج آلفا و بتا را از خود نشان می دهند که به پیشرفت فعالیت های ذهنی صدمه می زند. نوروفیدبک به کاهش نسبت آلفا و تتا کمک کرده و سبب بهبود مهارت های خواندن, نوشتن و ریاضیات می شود. بررسی بیشتر زوایای روش نوروفیدبک که از روش های درمانی جدید می باشد, می تواند به پیشرفت و به کار گیری موثرتر آن در اختلال یادگیری منجر شود. هدف پژوهش حاضر, بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی 10-7 سال می باشد. مواد و روش ها پژوهش حاضر در چهارچوب طرح نیمه تجربی پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه اجرا شد. جامعه آماری شامل 15 کودک 10-7 ساله مبتلا به اختلال یادگیری بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند, و تحت 15 جلسه درمان نوروفیدبک قرار گرفتند. کودکان در دو مرحله پیش و پس از درمان نوروفیدبک با آزمون خواندن و نارساخوانی نما مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون آماری t زوجی و ویلکاکسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها بر اساس نتایج به دست آمده, تفاوت میانگین و انحراف معیار سرعت خواندن قبل و بعد از نوروفیدبک از نظر آماری معنادار (p<0.001) بود, اما تغییرات عمده در مورد مهارت صحت خواندن قبل و بعد از نوروفیدبک حاصل نشد. نتیجه گیری نتایج بیان می کند که نوروفیدبک موجب بهبود سرعت خواندن کودکان مبتلا به اختلال یادگیری می شود, اما به نظر می رسد برای رسیدن به تغییرات عمده در زمینه مهارت صحت خواندن تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قائمی، حمیده، محمدی، نفیسه، سبحانی راد، داوود، و یزدانی، راضیه. (1395). بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی 10-7 سال. طب توانبخشی، 5(4)، 76-83. SID. https://sid.ir/paper/239746/fa

    Vancouver: کپی

    قائمی حمیده، محمدی نفیسه، سبحانی راد داوود، یزدانی راضیه. بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی 10-7 سال. طب توانبخشی[Internet]. 1395؛5(4):76-83. Available from: https://sid.ir/paper/239746/fa

    IEEE: کپی

    حمیده قائمی، نفیسه محمدی، داوود سبحانی راد، و راضیه یزدانی، “بررسی تعیین تاثیر نوروفیدبک بر مهارت های سرعت و صحت خواندن کودکان دچار اختلال یادگیری در بازه سنی 10-7 سال،” طب توانبخشی، vol. 5، no. 4، pp. 76–83، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239746/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button