مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,392
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی پرسید- پروسید، تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید- پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 26

چکیده

 زمینه و هدف: فشارخون بالا در جوامع رو به افزایش است و با سبک زندگی افراد رابطه تنگاتنگی دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید- پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان جهرم بود.مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای 40 بیمار در گروه مداخله و 40 بیمار در گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید- پروسید طراحی و در گروه مداخله اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته شامل سوالاتی در زمینه مشخصات جمعیت شناختی بیماران و سازه های الگوی پرسید- پروسید بود. داده ها در دو نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری شد. داده ها به وسیله آزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی و کای اسکوئر با استفاده از نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمرات عوامل مستعدکننده (آگاهی و نگرش), عوامل تقویت کننده و عوامل قادرکننده در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت (p<0.05). همچنین افزایش معناداری در میزان فعالیت جسمی بیماران گروه مداخله و بهبودی قابل توجهی در رژیم غذایی آن ها نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (p<0.05).نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی پرسید- پروسید در افزایش عوامل مستعدکننده (آگاهی و نگرش), عوامل تقویت کننده و قادرکننده در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و همچنین تغییر سبک زندگی آن ها به ویژه در زمینه افزایش فعالیت جسمی و بهبود رژیم غذایی موثر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، فاطمه السادات، فرشیدی، حسین، آقاملایی، تیمور، مدنی، عبدالحسین، و قنبرنژاد، امین. (1393). الگوی پرسید- پروسید, تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید- پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 2(1)، 17-26. SID. https://sid.ir/paper/242418/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی فاطمه السادات، فرشیدی حسین، آقاملایی تیمور، مدنی عبدالحسین، قنبرنژاد امین. الگوی پرسید- پروسید, تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید- پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1393؛2(1):17-26. Available from: https://sid.ir/paper/242418/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه السادات حسینی، حسین فرشیدی، تیمور آقاملایی، عبدالحسین مدنی، و امین قنبرنژاد، “الگوی پرسید- پروسید, تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید- پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 2، no. 1، pp. 17–26، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242418/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button