مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,308
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری بر اساس مدل SNAPPS

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه: عدم توجه به توانمند سازی دانشجویان پزشکی در برخورد با بیماران و مدیریت درمان یکی از چالش های مهم در امر آموزش بالینی است, یکی از دلایل وضعیت نامطلوب آموزش پزشکی در کشور را می توان در مدل ها و الگو های کنونی آموزش پزشکی جستجو کرد. در حال حاضر نظام آموزش پزشکی ایران الگوی گروه محور (Department- Based) ‍ است. بنابراین دانشجویان نمی توانند به طور مستقل در فرایند درمان وارد شوند. لذا این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری بر اساس مدل SNAPPS طراحی و اجرا گردید.روش ها: این پژوهش از سری تحقیقات نیمه تجربی به شیوه پس آزمون برای یک گروه بود. پس از آموزش با مدل SNAPPS در 4 ترم متوالی, با پرسشنامه ای محقق ساخته (در 4 حیطه) دیدگاه دانشجویان ارزیابی گردید. جامعه آماری کلیه دانشجویان پزشکی کارآموز و کارورز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که در 4 نیمسال تحصیلی (93-92 و 93-94) وارد بخش عفونی شدند (106 نفر). داده ها پس از جمع آوری با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون t و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که اجرای مدل SNAPPS از نظر 98 درصد دانشجویان باعث افزایش دانش و 85.3 درصد باعث بهبود نگرش و 90.2 درصد آنان باعث بهبود عملکرد می شود و 80.4 درصد دانشجویان مدل SNAPPS را به مدل سنتی و رایج آموزش ترجیح دادند. هم چنین نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان در مورد افزایش دانش و بهبود نگرش بر اساس جنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی در مولفه مهارت و ترجیح این روش بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود داشت (P<0.05). نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان در مورد تاثیر مدل SNAPPS و مقطع تحصیلی تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد اما در ترجیح مدل SNAPPS بین دانشجویان مقطع استاژری و اینترنی تفاوت معنی دار مشاهده شد (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش در رابطه با کیفیت آموزش درمانگاهی, استفاده از الگو هایی که بتواند دانشجو را به طور مسقیم در درمان درگیر نماید, ضروری می باشد و کاربرد مدل SNAPPS به عنوان یک مدل دانشجو محور در آموزش درمانگاهی پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیم زاده، آزاده، و رمضان زاده، خیرالنسا. (1395). آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری بر اساس مدل SNAPPS. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(3 )، 16-22. SID. https://sid.ir/paper/244417/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیم زاده آزاده، رمضان زاده خیرالنسا. آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری بر اساس مدل SNAPPS. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1395؛8(3 ):16-22. Available from: https://sid.ir/paper/244417/fa

    IEEE: کپی

    آزاده ابراهیم زاده، و خیرالنسا رمضان زاده، “آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری بر اساس مدل SNAPPS،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 8، no. 3 ، pp. 16–22، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244417/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button