مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

837
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای برگزاری گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و پزشکی مبتنی بر شواهد

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 56

چکیده

 مقدمه: یکی از مهمترین روش های آموزشی در علوم پزشکی گزارش صبحگاهی می باشد. پزشکی مبتنی بر شواهد (EBM) یک رویکرد نوین در علوم پزشکی جهت ارتقاء کیفیت مراقبت های بالینی بیماران است. هدف از انجام این مطالعه بررسی و مقایسه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و EBM بود.روش: مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی بر روی 87 نفر از کارآموزان, کارورزان و رزیدنت های بخش زنان بیمارستان بعثت سنندج در سال 1393 انجام شد. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته, مشتمل بر 26 سوال در 3 بخش شامل اطلاعات جمعیت شناختی و تحصیلی, اطلاعات مرتبط با ساختار و محتوای آموزشی گزارش صبحگاهی و قسمت مربوط به ارتقائ توانمندی های دانشجویان در دو روش روتین و EBM جمع آوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 0.85 بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری t-test و کای اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که 85 نفر (97 درصد) از دانشجویان ساعت شروع گزارش صبحگاهی را 8 صبح اعلام کردند. میانگین مدت زمان برگزاری جلسات در گروه 42.10 EBM دقیقه و در گروه روتین 38.6 دقیقه بود. در گروه هایEBM  و روتین بین ارائه فیدبک (p=0.04) و مشارکت و تعامل حاضرین (p=0.003) تفاوت معنی داری آماری وجود داشت و میانگین گروه EBM بیشتر از گروه روتین بود. از نظر تعداد بیماران معرفی شده, نوع بیماری ها و مدت زمان معرفی هر بیمار بین گروه روتین و EBM تفاوت معنی داری وجود نداشت. بین گروه های EBM و روتین در توانمندی های دانشجویان تفاوت معنی داری آماری مشاهده شد (P=0.04) و میانگین در گروه EBM بیشتر از گروه روتین بود.نتیجه گیری: ضوابط مربوط به ساختار جلسات گزارش صبحگاهی در حد قابل قبول در هر دو روش رعایت شده بود. به منظور بهبود جلسات گزارش صبحگاهی باید بر موارد مربوط به ساختار و محتوی جلسات مانند ارائه فیدبک, مشارکت و تعامل حاضرین و هم چنین موارد مربوط به ارتقای توانمندی های دانشجویان تاکید بیشتری گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرهادی فر، فریبا، بهرامی، میترا، یوسفی، فایق، فراضی، عرفان، و بهرامی، افشین. (1395). بررسی مقایسه ای برگزاری گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و پزشکی مبتنی بر شواهد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(1)، 47-56. SID. https://sid.ir/paper/244434/fa

    Vancouver: کپی

    فرهادی فر فریبا، بهرامی میترا، یوسفی فایق، فراضی عرفان، بهرامی افشین. بررسی مقایسه ای برگزاری گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و پزشکی مبتنی بر شواهد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1395؛8(1):47-56. Available from: https://sid.ir/paper/244434/fa

    IEEE: کپی

    فریبا فرهادی فر، میترا بهرامی، فایق یوسفی، عرفان فراضی، و افشین بهرامی، “بررسی مقایسه ای برگزاری گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و پزشکی مبتنی بر شواهد،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 8، no. 1، pp. 47–56، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244434/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button