مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش پیش بینی کننده باورهای خودکارآمدی و فراشناخت برگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 45

چکیده

 مقدمه: گرایش به تفکر انتقادی در دنیای مدرن, یک فرایند پیچیده شناختی مورد نیاز برای مشارکت عاقلانه در یک جامعه دموکراتیک شناخته می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش بینی کننده باورهای خودکارآمدی و فراشناخت برگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان رشته های مامایی, پرستاری, بهداشت و پیراپزشکی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 94-1393 بود.حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 220 نفر ( 60.9درصد زن و 39.1 درصد مرد) و به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران, فراشناخت شراو و دنیسون و گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد بین باورهای خودکارآمدی (P<0.001, r=0.390), و فراشناخت (P<0.01, r=0.468) با گرایش به تفکر انتقادی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (P<0.001) و یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای باورهای خودکارآمدی (P<0.001, b=0.468) و فراشناخت (P<0.05, b=0.160) پیش بینی کننده معنی داری برای گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان هستند. همچنین آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای گرایش به تفکر انتقادی, باورهای خودکارآمدی و فراشناخت تفاوت معنی داری وجود دارد, به نحوی که میزان گرایش به تفکر انتقادی (M=104.79) باورهای خودکارآمدی (M=56.37) و فراشناخت (M=84.21) در بین دختران بیش تر از میزان گرایش به تفکر انتقادی (M=92.57) باورهای خودکارآمدی (M=49.23) و فراشناخت (M=77.17) پسران بود. (P<0.001) نتیجه گیری: با توجه به اهمیت نقش باورهای خودکارآمدی و فراشناخت در پیش بینی گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان, برنامه های دانشگاه ها باید به گونه ای سازماندهی شوند که در برنامه ریزی های آموزشی و برنامه درسی تجدیدنظر به عمل آید و از روش های فعال تدریس استفاده شود که به جای ذخیره سازی اطلاعات و حقایق علمی, دانشجویان را درگیر مساله و حل آن نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    غلامرضایی، سیمین، یوسف وند، لیلا، و رادمهر، پروانه. (1396). بررسی نقش پیش بینی کننده باورهای خودکارآمدی و فراشناخت برگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(1 )، 37-45. SID. https://sid.ir/paper/244447/fa

    Vancouver: کپی

    غلامرضایی سیمین، یوسف وند لیلا، رادمهر پروانه. بررسی نقش پیش بینی کننده باورهای خودکارآمدی و فراشناخت برگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(1 ):37-45. Available from: https://sid.ir/paper/244447/fa

    IEEE: کپی

    سیمین غلامرضایی، لیلا یوسف وند، و پروانه رادمهر، “بررسی نقش پیش بینی کننده باورهای خودکارآمدی و فراشناخت برگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 1 ، pp. 37–45، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244447/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button