Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,079
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

712
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 114 | صفحه پایان 123

چکیده

 مقدمه: توجه به تفکر انتقادی یکی از اهداف آموزش عالی و مولفه ای کلیدی در سلامت روان دانشجویان است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت.روش کار: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی 357 نفر از دانشجویان (196 دختر و 161 پسر) که در سال تحصیلی 90-1389 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل بودند با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از پرسش نامه های سلامت عمومی گلدبرگ و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, تحلیل رگرسیون و آزمون مانووا تحلیل شدند.یافته ها: همبستگی معنی داری بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان وجود داشت (P<0.01) که از بین مولفه های سلامت روان اضطراب, بیشترین همبستگی (r=-0.17, (P=0.01 و افسردگی, کمترین همبستگی r=-0.06), (P>0.05 را با تفکر انتقادی نشان داد. هم چنین, واریانس سلامت روان دانشجویان از طریق تفکر انتقادی قابل پیش بینی بود ( .(P<0.01در ضمن دختران در سلامت روان نسبت به پسران از وضعیت بهتری برخوردار بوده (P<0.001) اما از نظر میزان تفکر انتقادی هر دو جنس در یک سطح قرار داشتند (P>0.05).نتیجه گیری: با توجه به رابطه معنی دار بین سلامت روان و تفکر انتقادی, می توان نتیجه گرفت که بهبود فرایند تفکر انتقادی به ارتقای سطح سلامت روان دانشجویان منجر می گردد. به ویژه این که مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته های مرتبط با مشاغل پزشکی و بهداشتی, ضرورتی مضاعف دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین خندقی، مقصود، و پاک مهر، حمیده. (1390). ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. اصول بهداشت روانی، 13(2 (پیاپی 50))، 114-123. SID. https://sid.ir/paper/88386/fa

    Vancouver: کپی

    امین خندقی مقصود، پاک مهر حمیده. ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1390؛13(2 (پیاپی 50)):114-123. Available from: https://sid.ir/paper/88386/fa

    IEEE: کپی

    مقصود امین خندقی، و حمیده پاک مهر، “ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد،” اصول بهداشت روانی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 50)، pp. 114–123، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88386/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا