مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,016
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,047
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه باورهای خودکارآمدی، فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 180 | صفحه پایان 187

چکیده

 مقدمه: سلامت روان یکی از عوامل مهم در کارآیی تحصیلی و شغلی دانشجویان پزشکی است که تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین باورهای خودکارآمدی, فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی صورت گرفت.روش کار: این یک پژوهش توصیفی- تبیینی بود. در این پژوهش, 357 نفر از دانشجویان (196 دختر و 161 پسر) که در سال تحصیلی 90- 89 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل بودند, به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شرر, باورهای فراشناختی ولز, مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا و سلامت عمومی گلدبرگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر, تجزیه و تفسیر شدند.یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی و سلامت روان (p<0.001,(r= -0.74 , فراشناخت و سلامت روان (p<0.001,(r= -0.56  و همچنین تفکر انتقادی و سلامت روان دانشجویان (p<0.001,(r= -0.17  رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نمایانگر این بود که مدل مسیری مورد نظر محققین با داده ها برازش دارد (RSMEA= 0.048, dF= 1, c2= 1.80,GFI= 1.00 , .(AGFI= 0.97 ضریب مسیر مستقیم خودکارآمدی بر سلامت روان (Se= 0.03 , (b= -0.52 و همچنین ضریب مسیر اثرات مستقیم خودکارآمدی بر فراشناخت (Se= 0.06,(b= 0.45 , تفکر انتقادی بر فراشناخت (Se= 1.57, (b= 0.29 و فراشناخت بر سلامت روان (Se= 0.02, (b= -0.25 به لحاظ آماری معنادار بود.نتیجه گیری: نتایج و یافته ها نشان داد علاوه بر این که خودکارآمدی, فراشناخت و تفکر انتقادی با سلامت روان رابطه مستقیم دارند, خودکارآمدی با میانجی گری فراشناخت بر سلامت روان تاثیر غیرمستقیمی داشته و بیشترین اثر کلی را بر سلامت روان دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کارشکی، حسین، و پاک مهر، حمیده. (1390). رابطه باورهای خودکارآمدی, فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 14(3)، 180-187. SID. https://sid.ir/paper/29580/fa

    Vancouver: کپی

    کارشکی حسین، پاک مهر حمیده. رابطه باورهای خودکارآمدی, فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1390؛14(3):180-187. Available from: https://sid.ir/paper/29580/fa

    IEEE: کپی

    حسین کارشکی، و حمیده پاک مهر، “رابطه باورهای خودکارآمدی, فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 14، no. 3، pp. 180–187، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29580/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا