مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

755
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

572
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موانع قابل اصلاح آموزش های بالینی از دیدگاه دانشجویان و مربیان بالینی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 34

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش بالینی یک جزء مهم در آموزش پرستاری تلقی می گردد. با این وجود, کیفیت آموزش بالینی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. لذا این مطالعه با هدف تعیین موانع قابل اصلاح آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری و هوشبری انجام گردید.روش ها: این مطالعه به روش توصیفی بر روی دانشجویان پرستاری و هوشبری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. واحدهای مورد مطالعه به روش سرشماری انتخاب گردیدند. تعداد کل واحدهای مورد مطالعه 95 نفر بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه تعیین موانع آموزش بالینی و نیز فرم نظر سنجی موانع قابل اصلاح آموزش بالینی بود. تعیین روایی هر دو پرسشنامه به روش روایی محتوا و پایایی آن ها نیز به روش ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفت. تجزیه تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی انجام شد.نتایج: میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه 25.14±4.39 سال بود. یافته های مطالعه 9 مانع قابل اصلاح آموزش بالینی شامل توجه ناکافی مربی به نیاز های آموزشی دانشجویان در محیط آموزش بالینی, بازخورد ناکافی به دانشجویان, نامشخص بودن اهداف و شرح وظایف دانشجویان, صرف اغلب اوقات کارآموزی به مطالب تئوری, تاکید نکردن مربیان بر انجام پیش مطالعه, رعایت نکردن مراحل آموزش بالین, عدم وجود قدرت تصمیم گیری به طور مستقل در زمینه انجام مهارت های تکنیکی, قابلیت کم اجرایی روش های جدید آموزشی با امکانات موجود و نبود سیستم ارزشیابی واحد برای دانشجویان مشخص نمود.نتیجه گیری: گرچه موانع زیادی در آموزش بالینی به خصوص در بخش های مراقبت ویژه وجود دارند که موجب اختلال در کیفیت آموزش بالینی می شوند, اما اکثر این موانع قابلیت اصلاح داشته و می توان با رفع این موانع به بهبود عملکرد دانشجویان و در نهایت ارائه مراقبت های موثر و ایمن دست یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامی، حسن، احمدی چناری، هادی، چمنزاری، حمید، و شاکری، محمدتقی. (1394). موانع قابل اصلاح آموزش های بالینی از دیدگاه دانشجویان و مربیان بالینی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 3(1)، 29-34. SID. https://sid.ir/paper/244671/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی حسن، احمدی چناری هادی، چمنزاری حمید، شاکری محمدتقی. موانع قابل اصلاح آموزش های بالینی از دیدگاه دانشجویان و مربیان بالینی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1394؛3(1):29-34. Available from: https://sid.ir/paper/244671/fa

    IEEE: کپی

    حسن غلامی، هادی احمدی چناری، حمید چمنزاری، و محمدتقی شاکری، “موانع قابل اصلاح آموزش های بالینی از دیدگاه دانشجویان و مربیان بالینی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 3، no. 1، pp. 29–34، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا