مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

855
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

540
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین «الگوی استفاده از زمان» و جنبه های رشد و نمو کودکان بر مبنای طبقه بندی بین المللی کارکرد (یک بررسی متون روایی)

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف: الگوی مطلوب استفاده از زمان می تواند منجر به رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان شود. آگاهی از این موضوع که چگونگی استفاده از زمان می تواند چه تاثیری بر ویژگیها و رشد کودک بر جای بگذارد, می تواند در برنامه ریزی صحیح و مدیریت زمان توسط خانواده ها و سازمانهای مسوول بسیار سودمند باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر عبارت بود از بررسی رابطه الگوی استفاده از زمان با ویژگیهای فردی, رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان بر مبنای سطوح طبقه بندی بین المللی کارکرد.روش بررسی: در این مطالعه از روش بررسی روایی استفاده شد. فرایند مطالعه شامل جستحوی مقدماتی و انتخاب کلید واژه ها, مشخص نمودن راهبرد جستجو, جستجوی سازمان یافته, بررسی اجمالی عناوین مقالات و پایان نامه ها, بررسی یافته های اولیه و تطبیق آن با ملاکهای ورود مقالات به مطالعه با استفاده از مطالعه چکیده مقالات, مشخص نمودن مطالعات مرتبط, مطالعه و تحلیل متن کامل مقالات و جمع بندی و نتیجه گیری نهایی بود. جهت گردآوری اطلاعات از جستجوی پایگاه داده ای PubMed,Science-direct  و ProQuest با استفاده از کلید واژه های “time use”, child,adolescent  در محدوده زمانی ده ساله از ابتدای سال 2005 تا 2015 استفاده شد.یافته ها: در جسجوی اولیه با استفاده از کلیدواژه ها تعداد 658 مقاله و پایان نامه یافت شد که پس از بررسی عناوین و حذف موارد تکراری تعداد 243 یافته و بعد از مطالعه چکیده ها تعداد 64 یافته باقی ماند و پس از مطالعه متن کامل مقالات, تعداد 19 مقاله با ملاکهای ورود همخوانی داشتند. یافته های نهایی شامل 10 محور بود که سطوح مختلف طبقه بندی بین المللی کارکرد شامل سطح ساختارها و کارکردهای بدنی, سطح فعالیت و سطح مشارکت را در بر می گیرد.نتیجه گیری: یافته های حاصل از مطالعه پشنهاد می کند که الگوی استفاده از زمان در هر سه سطح کارکرد بر مبنای طبقه بندی بین المللی کارکرد (مشتمل بر سطوح کارکردها و ساختارهای بدنی, فعالیت ها و مشارکت) رابطه معناداری با چاقی و شاخص توده بدنی, مشکلات رفتاری, کارکردهای اجرایی, افسردگی, تاخیر رشد, فعالیتهای مناسب رشد, رفتارهای مساله دار و پر خطر, دست آوردهای تحصیلی و خواب دارد و جهت هرگونه اظهار نظر دقیق و علمی در این خصوص نیاز به پژوهشهای بیشتری وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سورتیجی، حسین، رصافیانی، مهدی، حسینی، سیدعلی، و محمدیان، فاطمه. (1396). رابطه بین «الگوی استفاده از زمان» و جنبه های رشد و نمو کودکان بر مبنای طبقه بندی بین المللی کارکرد (یک بررسی متون روایی). علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 6(3)، 86-98. SID. https://sid.ir/paper/245273/fa

Vancouver: کپی

سورتیجی حسین، رصافیانی مهدی، حسینی سیدعلی، محمدیان فاطمه. رابطه بین «الگوی استفاده از زمان» و جنبه های رشد و نمو کودکان بر مبنای طبقه بندی بین المللی کارکرد (یک بررسی متون روایی). علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1396؛6(3):86-98. Available from: https://sid.ir/paper/245273/fa

IEEE: کپی

حسین سورتیجی، مهدی رصافیانی، سیدعلی حسینی، و فاطمه محمدیان، “رابطه بین «الگوی استفاده از زمان» و جنبه های رشد و نمو کودکان بر مبنای طبقه بندی بین المللی کارکرد (یک بررسی متون روایی)،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 6، no. 3، pp. 86–98، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245273/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا