مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,065
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 19

چکیده

 هدف: آسیب شنوایی تمام جنبه های زندگی فرد به ویژه مهارت های ارتباطی و زبانی را متاثر می کند. کم شنوایی در سنین قبل از زبان آموزی, اثرات متفاوتی بر میزان درک, گفتار و زبان افراد و عملکردهای آنان دارد. هدف این مقاله, مقایسه مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با همسالانشان می باشد.روش بررسی: در این بررسی 10 کودک کاشت حلزون شده از نظر درک و کاربرد فعل مجهول با 10 کودک همتای سن تقویمی که از نظر جنسیت و سن دو به دو با گروه کم شنوا همتا بودند, مقایسه شدند. ارزیابی درک فعل مجهول با استفاده از ازمون درک افعال مجهول که توسط آذر مهری 1388 هنجاریابی شده است انجام شد, این آزمون دارای 15 تصویر سه تایی بود, در این آزمون, جمله مجهول مربوط به تصاویر بصورت محاوره بیان شد و کودک باید آن را نشان می داد و اگر نمی توانست خود آزمونگر تصویر صحیح را نشان می داد و آزمون کاربرد, دارای 17 تصویر سریالی بود که با شیوه داستان گویی کامل تصاویر سریال هر فعل توسط درمانگر و تکمیل جمله توسط کودک و همچنین پرسیدن سوالاتی با هدف هدایت کودک به سمت کاربرد فعل مورد نظر انجام شد.یافته ها: میزان درک و کاربرد افعال مجهول, (با توجه به p=0.008 درک, p=0.008 کاربرد) در دو گروه سالم و کم شنوا از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: یافته ها گویای تاخیر قابل توجه کودکان کم شنوا در میزان درک و کاربرد افعال مجهول می باشد که علت این امر می تواند تاخیر در زمان تشخیص کم شنوایی, تاخبر در دریافت آموزش های توانبخشی, از دست دادن دوره زبان آموزی و پپعدم کفایت کامل دستگاه کاشت باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قائمی، حمیده، وفائیان، اسماء، چهکندی، اطهره، سبحانی راد، داوود، ریاسی، مینا، و طیرانی، حمید. (1392). بررسی مقایسه ای مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 2(2)، 13-19. SID. https://sid.ir/paper/245319/fa

    Vancouver: کپی

    قائمی حمیده، وفائیان اسماء، چهکندی اطهره، سبحانی راد داوود، ریاسی مینا، طیرانی حمید. بررسی مقایسه ای مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1392؛2(2):13-19. Available from: https://sid.ir/paper/245319/fa

    IEEE: کپی

    حمیده قائمی، اسماء وفائیان، اطهره چهکندی، داوود سبحانی راد، مینا ریاسی، و حمید طیرانی، “بررسی مقایسه ای مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 2، no. 2، pp. 13–19، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245319/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button