مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

536
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

473
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 45

چکیده

 هدف: مقوله فعل از دیرباز یکی از پیچیده ­ ترین بخش پژوهش ­ های مربوط به دستور زبان در زبان فارسی به شمار می رود از طرفی کاهش شنوایی اثرات متفاوتی برمیزان گفتار افراد و عملکردهای آنان دارد. بررسی روایی محتوایی و ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال فارسی در کودکان 4 الی 5 ساله کم شنوای شدید هدف پژوهش حاضر می ­ باشد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی, ابتدا فهرستی از افعال روزمره و پر بسامد زبان فارسی انتخاب شد و فهرست انتخابی به همراه تصاویر آن در پانل کارشناسی متشکل از اساتید گفتاردرمانی دانشگاه از نظر مناسب بودن تصاویر و افعال انتخابی از نظر پر بسامد بودن مورد بررسی قرار گرفت. به منظور روایی محتوایی آزمایه, مورد قضاوت 14 نفر از آسیب ­ شناسان ­ گفتار و زبان قرارگرفت و روایی با استفاده از روش Lawshe مورد سنجش قرار گرفت. سپس 17 کودک پنج و شش ساله کم شنوای شدید (9 دختر و 8 پسر) که با معیارهای ورود و خروج پژوهش مطابقت داشتند, شناسایی شدند. پس از انتخاب نمونه­ ها و اجرای آزمون, ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال کودکان کم­ شنوا 5 الی 6 ساله با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته­ ها: با بررسی پاسخ­ های 14 نفر از گفتاردرمانگرها مشخص شد که در کل 86/8% از افعال آزمایه از روایی محتوایی بالاتر از 51% برخوردار هستند به همین منظور 5 فعل از 38 فعل آزمایه حذف گردید و ارزش ثبات درونی 69/69% از گویه ­ های آزمایه در بازه ارزشی 0/3 تا 0/7 قرار می­ گیرند. نتیجه­ گیری: آزمایه بیان افعال تصویری در کودکان کم شنوای فارسی زبان از روایی محتوایی و ثبات درونی نسبتاً مناسبی برای ارزیابی بیان افعال کودکان کم شنوا برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زارعی محمودآبادی، منیژه، دارویی، اکبر، و مهری، آذر. (1397). بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 7(3 )، 37-45. SID. https://sid.ir/paper/245428/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی محمودآبادی منیژه، دارویی اکبر، مهری آذر. بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1397؛7(3 ):37-45. Available from: https://sid.ir/paper/245428/fa

    IEEE: کپی

    منیژه زارعی محمودآبادی، اکبر دارویی، و آذر مهری، “بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 7، no. 3 ، pp. 37–45، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا