مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

790
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

773
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن در سال تحصیلی 97-1396 تهران

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف: در رابطه با ماهیت اختلال نارساخوانی, عقیده بر نقص پیشرفت سلول های مغز در نواحی بینایی و شنوایی می باشد. شواهد قابل توجهی, منشأ عصب شناسی نارساخوانی را تأیید کرده اند, از جمله مداخلات نوین بر روی گروه کودکان مبتلا به نارساخوانی استفاده از رویکردهایی همچون صدادرمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن انجام شد. روش بررسی: این تحقیق از نوع مطالعات شبه تجربی است که برای اجرای آن ابتدا به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 14 نفر از دانش آموزانی که در مراجعه به کلینیک های مشاوره و توانبخشی شهر تهران, تشخیص نارساخوانی برای آنان ثبت شده بود, در جریان پژوهش قرارگرفته و به صورت نمونه گیری در دسترس و مساوی در دو گروه آزمایش (صدادرمانی به روش Tomatis) و کنترل (فاقد مداخله) قرار گرفتند. مرحله بعد آزمون های رنگ-واژه استروپ, تقویت حافظه فعال اِن بَک (N Back), آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین (Wisconsin)و آزمون برج لندن (Tower of London) بر روی آزمودنی های اجرا گذاشته شد. سپس گروه آزمایش در 30 جلسه درمانی به صورت هفته ای3 بار که حدود 2 ساعت به طول انجامید, تحت مداخله قرار گرفتند, در پایان جلسه 30ام و همچنین 1/5 ماه پس از آن, مجدداً آزمودنی ها با آزمون های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمرات به دست آمده به ترتیب به عنوان نمرات پس آزمون و پیگیری در نظر گرفته شد. در نهایت داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری نوع دو با نرم افزار SPSS-22 با مرز استنتاج آماری 0/05p<, مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان دادند که صدادرمانی بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی, انعطاف پذیری شناختی, استدلال انتزاعی, تغییر آمایه, عملکرد شناختی, توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی) دانش آموزان دارای مشکلات خواندن تاثیرگذار است (0/005p<). نتیجه گیری: بر طبق یافته ها با توجه به سودمندی صدادرمانی بر بهبود عملکرد دانش آموزان نارساخوان و نظر به کوتاه مدت بودن این مداخلات و جذاب بودن آن برای کودکان, به نظر می رسد به کارگیری این روش بر اختلالات یادگیری و اختلالات دیگری که ناشی از نقص در کارکردهای اجرایی است می تواند سودمند باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، نرگس، استکی، مهناز، و نیوشا، دهشته. (1398). اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن در سال تحصیلی 97-1396 تهران. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 8(3 )، 34-44. SID. https://sid.ir/paper/245441/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی نرگس، استکی مهناز، نیوشا دهشته. اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن در سال تحصیلی 97-1396 تهران. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1398؛8(3 ):34-44. Available from: https://sid.ir/paper/245441/fa

    IEEE: کپی

    نرگس رحمانی، مهناز استکی، و دهشته نیوشا، “اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن در سال تحصیلی 97-1396 تهران،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 8، no. 3 ، pp. 34–44، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245441/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button