Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,586
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,182
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین و دارودرمانی بر شدت نشانه های دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) و استرس فرزندپروری در مادران آن ها

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 19

چکیده

 اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) یکی از رایج ترین اختلالات عصبی- تحولی رایج دوران کودکی است. این اختلال علاوه بر ایجاد مشکلات رفتاری و یادگیری در کودک, معمولا تعامل کودک مبتلا را با خانواده و نیز همسالان, با مشکل مواجه می کند. هدف پژوهش حاضر, بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین (BPT) مبتنی بر رویکرد بارکلی و دارو درمانی با متیل فنیدیت (MPH, ریتالین) در کاهش شدت نشانه های دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی و میزان استرس فرزندپروری در مادران آن ها بود. ابزارهای پژوهش شامل نخستین خرده مقیاس ویرایش چهارم پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI- 4), تدوین شده توسط گادو واسپرافکین (1994) و مقیاس استرس فرزندپروری بری و جونز (1995) بود. نتایج نشان داد که هر دو روش در کاهش شدت نشانه ها در کودکان مبتلا به ADHD و استرس فرزندپروری مادران موثر بودند, اما اثربخشی دارودرمانی بر هر دو متغیر وابسته, به نحوی معنادار بیش از اثربخشی BPT بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خداوردیان، سهیلا، گلشنی، فاطمه، امامی پور، سوزان، و کراسکیان، آدیس. (1395). مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین و دارودرمانی بر شدت نشانه های دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) و استرس فرزندپروری در مادران آن ها. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(4 )، 1-19. SID. https://sid.ir/paper/250076/fa

    Vancouver: کپی

    خداوردیان سهیلا، گلشنی فاطمه، امامی پور سوزان، کراسکیان آدیس. مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین و دارودرمانی بر شدت نشانه های دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) و استرس فرزندپروری در مادران آن ها. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(4 ):1-19. Available from: https://sid.ir/paper/250076/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا خداوردیان، فاطمه گلشنی، سوزان امامی پور، و آدیس کراسکیان، “مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین و دارودرمانی بر شدت نشانه های دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) و استرس فرزندپروری در مادران آن ها،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 4 ، pp. 1–19، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250076/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا