مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,407
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل علی روابط سرمایه های روان شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه ای خستگی هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 71

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط سرمایه های روان شناختی و هیجانات تدریس با توجه به نقش واسطه ای خستگی هیجانی انجام شد. برای این منظور, تعداد 172 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان برازجان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب, و به پرسشنامه ای خودگزارشی متشکل از مقیاس های سرمایه روان شناختی (لوتانز و همکاران, 2007), خستگی هیجانی (ماسلاچ و همکاران, 1996) و مقیاس ارتقاء یافته هیجانات تدریس فرنزل و همکاران (2010) پاسخ دادند. تحلیل داده ها در دو بخش متغیرهای مکنون و مشاهده پذیر و با روش مدل سازی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که در مدل متغیرهای مکنون, سازه سرمایه روان شناختی, هیجانات مثبت را به صورت مثبت و هیجانات منفی را به صورت منفی پیش بینی می کند. همچنین سرمایه روان شناختی با واسطه گری خستگی هیجانی می تواند از میزان هیجانات منفی معلمان بکاهد. در مدل متغیرهای مشاهده پذیر نیز مشخص شد که خودکارآمدی هیجانات لذت و غرور را به صورت مثبت پیش بینی می کند. از طرفی دو مولفه تاب آوری و خوش بینی نیز با واسطه گری خستگی هیجانی می توانند خشم و اضطراب معلمان را پیش بینی کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستگار، احمد، صیف، محمدحسن، و عابدینی، یاسمین. (1395). ارائه مدل علی روابط سرمایه های روان شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه ای خستگی هیجانی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(4 )، 51-71. SID. https://sid.ir/paper/250080/fa

    Vancouver: کپی

    رستگار احمد، صیف محمدحسن، عابدینی یاسمین. ارائه مدل علی روابط سرمایه های روان شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه ای خستگی هیجانی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(4 ):51-71. Available from: https://sid.ir/paper/250080/fa

    IEEE: کپی

    احمد رستگار، محمدحسن صیف، و یاسمین عابدینی، “ارائه مدل علی روابط سرمایه های روان شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه ای خستگی هیجانی،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 4 ، pp. 51–71، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250080/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button