مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون سنجش حافظه فعال تهران

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 160

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, ساخت, آماده سازی و هنجاریابی مقدماتی آزمون سنجش حافظه فعال تهران (TWMT), برای کودکان 7 تا 12 سال در شهر تهران بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان سنین 7 تا 12 سال (دبستانی) شهر تهران, اعم از دختر و پسر بود. این پژوهش از نوع تحقیق و توسعه پس از انجام مطالعه مقدماتی, نسخه نهایی آزمون با شش خرده آزمون یادآوری کلمات رو به جلو, خرده آزمون یادآوری کلمات روبه عقب, خرده آزمون یادآوری تصاویر روبه جلو, خرده آزمون یادآوری تصاویر روبه عقب, خرده آزمون یادآوری کلمه غیرمرتبط و خرده آزمون یادآوری شنیدن تهیه گردید. نمونه با روش تصادفی خوشه ای متشکل از 352 دانش آموز (173 دختر و 179 پسر) دبستانی بودند. تحلیل ها منجر به ارائه نیمرخ های حافظه فعال با استفاده از میانگین و انحراف معیار برای دانش آموزان پایه های مختلف ابتدایی و شش گروه سنی گردید. بیشتر گروه های سنی در میانگین نمرات در ترکیب های اولیه مؤلفه ها به هنجار 50/0 نزدیک بودند. در ضمن بین میانگین های پسران و دختران در تمامی خرده مقیاس ها تفاوت معنا داری مشاهده نشد, درحالی که تفاوت های بین پایه های مختلف معنادار بود. آزمون حافظه فعال تهران برای ارائه نیمرخ حافظه فعال دانش آموزان دوره ابتدایی با شش خرده مقیاس مناسب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ارجمندنیا، علی اکبر، طالبی، سهیلا، و میری، محمدعلی. (1398). ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون سنجش حافظه فعال تهران. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(4 )، 141-160. SID. https://sid.ir/paper/250110/fa

    Vancouver: کپی

    ارجمندنیا علی اکبر، طالبی سهیلا، میری محمدعلی. ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون سنجش حافظه فعال تهران. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(4 ):141-160. Available from: https://sid.ir/paper/250110/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر ارجمندنیا، سهیلا طالبی، و محمدعلی میری، “ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون سنجش حافظه فعال تهران،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 4 ، pp. 141–160، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250110/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button