مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,325
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,142
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 104

چکیده

 مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی, نقش انکارناپذیری در کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی اجتماعی, معنوی و جسمانی دارد. ارتقای این مهارت ها از مهم ترین دغدغه های والدین و مربیان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم صورت بندی شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و شامل یک پیش آزمون و پس آزمون بود که در هر دو گروه آزمایش و گروه گواه انجام شد. از بین کودکان واجد شرایط, 20 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس, به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش انتساب گردیدند و سپس گروه آزمایش در طول سه هفته آموزش دید. در این پژوهش از مقیاس درجه بندی کودکی اوتیسم (GARS) به عنوان ابزا ری برای سنجش بهبودی کودکان استفاده شد و داده های جمع آوری شده, با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش قصه درمانی به طور معناداری در سطح p<0.05 در کاهش علائم اوتیسم, بهبود مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم موثر است. البته این روش در بهبود رفتارهای کلیشه ای و تکراری کودکان تاثیر معناداری نداشت. با توجه به مزایای این مداخله در درمان و اهمیت افزایش جلسات قصه درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم, توصیه می شود این روش درمانی در کنار روش های مرسوم به جامعه اوتیسم به خصوص مادران ارائه شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاحی، وحیده، و کریمی ثانی، پرویز. (1395). اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(2 )، 81-104. SID. https://sid.ir/paper/250172/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحی وحیده، کریمی ثانی پرویز. اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(2 ):81-104. Available from: https://sid.ir/paper/250172/fa

    IEEE: کپی

    وحیده فلاحی، و پرویز کریمی ثانی، “اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 2 ، pp. 81–104، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا