Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,141
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,271
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دانشجویان اتاق عمل

صفحات

 صفحه شروع 207 | صفحه پایان 217

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب یک احساس ناخوشایند و مبهم و اغلب به شکل دلواپسی است که با حس تردید نسبت به یک عامل ناشناخته تعریف می شود. دانشجویانی که در محیط های بیمارستانی مانند اتاق عمل فعالیت می کنند, تحت تاثیر عوامل استرسزا قرار می گیرند. آموزش مهارت حل مساله نوعی مداخله روانشناختی کوتاه مدت است که می تواند در حل مشکلات روانشناختی استفاده شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دانشجویان اتاق عمل انجام شد.روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون بر روی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و اضطراب اسپیل برگر استفاده شد. بعد از آزمون اولیه از 90 دانشجو به روش سرشماری, 60 دانشجو با اضطراب بالا شناسایی شد که به طور تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله در 8 جلسه بصورت هفته ای یک بار تحت آموزش مهارت حل مساله قرار گرفتند و دو ماه بعد از آزمون, پیگیری شدند. در حالی که برای گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کای اسکوئر و تی در spss-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حل مساله, اضطراب حالت دانشجویان را به صورت معناداری کاهش داد (p<0.001), اما در اضطراب صفتی تغییر معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: استفاده از برنامه های آموزشی مهارت حل مساله باعث بهبود اضطراب در دانشجویان اتاق عمل می شود, لذا به عنوان یک روش کم هزینه و ساده جهت کاهش اضطراب دانشجویان توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آدرویشی، سارا، اسدی، معصومه، محمودی، موسی، خدادادی، اله داد، قاسمی ده چشمه، محمد، و یدالهی فارسانی، فرزانه. (1394). تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دانشجویان اتاق عمل. سلامت و مراقبت، 17(3)، 207-217. SID. https://sid.ir/paper/252063/fa

    Vancouver: کپی

    آدرویشی سارا، اسدی معصومه، محمودی موسی، خدادادی اله داد، قاسمی ده چشمه محمد، یدالهی فارسانی فرزانه. تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دانشجویان اتاق عمل. سلامت و مراقبت[Internet]. 1394؛17(3):207-217. Available from: https://sid.ir/paper/252063/fa

    IEEE: کپی

    سارا آدرویشی، معصومه اسدی، موسی محمودی، اله داد خدادادی، محمد قاسمی ده چشمه، و فرزانه یدالهی فارسانی، “تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دانشجویان اتاق عمل،” سلامت و مراقبت، vol. 17، no. 3، pp. 207–217، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252063/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا