مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

678
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین کننده های شناختی اجتماعی قصد آموزش به بیمار توسط پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 19

چکیده

 سابقه و هدف: آموزش دادن به بیمار وظیفه ای مهم و یکی از استانداردهای کیفیت مراقبت پرستاری به شمار می آید و نقش بسزایی در بهبود بیماران و ارتقای سلامتی آنان دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل پیش بینی کننده قصد رفتار آموزش به بیمار در میان پرستاران با بهره گیری از نظریه رفتار برنامه ریزی شده صورت گرفت.مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در میان 300 نفر از پرستاران بیمارستان های آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهر کرمانشاه انجام شد. در این مطالعه, شرکت کنندگان با روش نمونه گیری خوشه ای و به صورت تصادفی ساده با احتمال متناسب با حجم از بیمارستان های آموزشی- درمانی انتخاب شدند و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و به صورت خودگزارش دهی جمع آوری گردید. گفتنی است این پرسشنامه شامل دو بخش: جمعیت شناختی و سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در خصوص قصد آموزش به بیمار بود. داده های جمع آوری شده در نرم افزار SPSS 16 و با بهره گیری از آزمون های رگرسیون خطی, Chi-Square, آزمون T, Anova و همبستگی پیرسون تحلیل شدند.یافته ها: در مطالعه حاضر, تعیین کننده های نگرش, هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده درمجموع, 35 درصد از واریانس قصد رفتار آموزش به بیمار را در میان پرستاران پیش بینی کردند (R2=0.35). در این میان, نگرش پیش بینی کننده قوی تری بود (b=0.287). همچنین قصد رفتار, همبستگی معناداری با هنجارهای ذهنی (P<0.001, r=0.470), کنترل رفتار درک شده (r=0.384, P<0.001) و نگرش (P<0.001, r=0.508) داشت.نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر, به نظر می رسد تعیین کننده نگرش درخصوص آموزش به بیمار, تاثیر بیشتری بر قصد رفتار آموزشی پرستاران به بیماران داشته باشد, بنابراین پیشنهاد می شود در صورت نیاز به انجام اقدامات بیشتر, به این تعیین کننده توجه بیشتری شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی علویجه، مهدی، کرمی متین، بهزاد، حسینی، سیدنصراله، و جلیلیان، فرزاد. (1396). تعیین کننده های شناختی اجتماعی قصد آموزش به بیمار توسط پرستاران. آموزش و سلامت جامعه، 4(1 )، 12-19. SID. https://sid.ir/paper/253562/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی علویجه مهدی، کرمی متین بهزاد، حسینی سیدنصراله، جلیلیان فرزاد. تعیین کننده های شناختی اجتماعی قصد آموزش به بیمار توسط پرستاران. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1396؛4(1 ):12-19. Available from: https://sid.ir/paper/253562/fa

    IEEE: کپی

    مهدی میرزایی علویجه، بهزاد کرمی متین، سیدنصراله حسینی، و فرزاد جلیلیان، “تعیین کننده های شناختی اجتماعی قصد آموزش به بیمار توسط پرستاران،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 4، no. 1 ، pp. 12–19، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253562/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button