مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر، به روز رسانی و بازداری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 205 | صفحه پایان 222

چکیده

 هدف: اختلال یادگیری, یکی از دلایل عمده عملکرد ضعیف تحصیلی تلقی می شود و کارکرد اجرایی عاملی اثرگذار بر اختلال یادگیری است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکرد اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری است.روش: در این پژوهش تمام آزمایشی که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد, 44 دانش آموز دختر دارای اختلال یادگیری به صورت نمونه گیری هدفمند با جایگزینی تصادفی به طور مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسه 90 دقیقه ای آموزش های مربوط به توانمندسازی شناختی دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل آزمون استروپ (جهت سنجش بازداری), آزمون جمع و تفریق (جهت سنجش تغییر), و آزمون کارت ها (جهت سنجش به روز رسانی) بود. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش توانمندسازی شناختی منجر به تقویت و بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان, در گروه آزمایش, در مقایسه با گروه کنترل می شود.نتیجه گیری: از مداخله توانمندسازی شناختی می توان برای بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ارغوانی پیرسلامی، مینا، موسوی نسب، سیدمحمدحسین، و خضری مقدم، نوشیروان. (1396). بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر, به روز رسانی و بازداری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 205-222. SID. https://sid.ir/paper/255163/fa

    Vancouver: کپی

    ارغوانی پیرسلامی مینا، موسوی نسب سیدمحمدحسین، خضری مقدم نوشیروان. بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر, به روز رسانی و بازداری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):205-222. Available from: https://sid.ir/paper/255163/fa

    IEEE: کپی

    مینا ارغوانی پیرسلامی، سیدمحمدحسین موسوی نسب، و نوشیروان خضری مقدم، “بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر, به روز رسانی و بازداری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 205–222، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255163/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button