مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,556
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی، توجه و تمرکز، و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 106

چکیده

 زمینه و هدف: میزان شیوع نسبتا زیاد اختلال یادگیری ریاضی و وجود پیامدهای ناشی از آن که مبتلایان را نه تنها در دوران کودکی با دشواری های ویژه ای روبرو می سازد, که در اغلب موارد, هزینه های مادی و معنوی بسیاری را برای کودک, خانواده, و جامعه به دنبال دارد. برنامه توانبخشی شناختی مشتمل بر آموزش, ذخیره سازی, و پردازش مولفه های حافظه فعال افراد است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر افزایش میزان مهارت های هوش غیرکلامی, توجه و تمرکز, و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. روش: روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون, پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 40 دانش آموز دختر و پسر دارای اختلال ریاضی مقطع ابتدایی در دامنه سنی 11-9 شهرستان میانه در سال تحصیلی 97-96 بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه, جایدهی شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون توجه و تمرکز بریکن کمپ (2002), آزمون هوش غیر کلامی وکسلرکودکان (ویرایش چهارم), و آزمون ریاضی ایران کی مت (هومن, 1376) بوده است. بعد از اجرای پیش آزمون, مداخلات توانبخشی برای گروه آزمایش در 16 جلسه 60 دقیقه ای, هفته ای 2 بار و به صورت انفرادی انجام گرفت. در نهایت از هردو گروه آزمایش و گواه, پس آزمون گرفته شد. یافته ها: نتایج به دست آمد با روش: تحلیل کوواریانس نشان داد که استفاده از روش: توانبخشی شناختی در شرکت کنندگان گروه آزمایش بر میزان مهارت های هوش غیرکلامی (0/05>P, 4/859 F(1, 37)=), میزان توجه و تمرکز (0/05>P, 95/956 F(1, 37)=), و عملکرد تحصیلی (0/05>P, 66/227 F(1, 37)=) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی, تاثیر معناداری را به دنبال داشته است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه, برنامه آموزشی توانبخشی شناختی با استفاده از برنامه های تمرینی جذاب که به صورت بازی و سلسله مراتبی طراحی شده بود, توانسته است بخش های مورد نظر مغزی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری را در زمینه های توجه و تمرکز, عملکرد تحصیلی و هوش غیر کلامی, تحریک و تقویت کرده و موجب ارتقاء عملکرد ذهنی و کارایی تحصیلی آنها شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شاه محمدی، مهدی، انتصارفونی، غلامحسین، حجازی، مسعود، و اسدزاده، حسن. (1398). تاثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی, توجه و تمرکز, و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(2 )، 93-106. SID. https://sid.ir/paper/258347/fa

Vancouver: کپی

شاه محمدی مهدی، انتصارفونی غلامحسین، حجازی مسعود، اسدزاده حسن. تاثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی, توجه و تمرکز, و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(2 ):93-106. Available from: https://sid.ir/paper/258347/fa

IEEE: کپی

مهدی شاه محمدی، غلامحسین انتصارفونی، مسعود حجازی، و حسن اسدزاده، “تاثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی, توجه و تمرکز, و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 2 ، pp. 93–106، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258347/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button