مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,535
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

965
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 47

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر انجام گرفت.روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری) با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. نمونه مورد نیاز برابر با 56 نفر در بین دانش آموزان دختر و 56 نفر در بین دانش آموزان پسر بود. از نمونه مذکور در هر دو جنس, 28 نفر در قالب گروه آزمایش و 28 نفر در قالب گروه گواه به صورت تصادفی انتخاب گردید. سپس دانش آموزان گروه آزمایش هر دو جنس, تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به صورت گروهی قرار گرفتند, در این زمان دانش آموزان گروه گواه دختر و پسر هیچ آموزشی دریافت نکردند, و در نهایت از هر دو گروه آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت, پس آزمون و مجددا 2 ماه بعد, پیگیری به عمل آمد. میزان امید تحصیلی از طریق مقیاس امید تحصیلی کمپبل و کاون (2001) با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون t مستقل با کمک نرم افزار SPSS-19 مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد پس از آموزش, میانگین نمره امید تحصیلی گروه آزمایش هر دو جنس (p<0.01) در مقایسه با گروه گواه به طور معنا داری افزایش یافته بود. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی, تفاوت معناداری مشاهده شد, یعنی میانگین نمره امید تحصیلی در بین دختران بیش از پسران بود.نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش امید تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدم پور، عزت اله، یوسف وند، لیلا، و رادمهر، پروانه. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9 )، 33-47. SID. https://sid.ir/paper/255196/fa

    Vancouver: کپی

    قدم پور عزت اله، یوسف وند لیلا، رادمهر پروانه. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(9 ):33-47. Available from: https://sid.ir/paper/255196/fa

    IEEE: کپی

    عزت اله قدم پور، لیلا یوسف وند، و پروانه رادمهر، “مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 9 ، pp. 33–47، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255196/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button