مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازخورد بر آزمون های بالینی ساختارمند و عینی: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه آزمونهای بالینی ساختارمند و عینی OSCEبصورت ابزارهایی جدید و معتبر در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان و دستیاران بکار گرفته میشود. نظر به اهمیت این آزمونها این پژوهش با هدف مطالعه بکارگیری یکی از اصول مهم آموزش پزشکی یعنی بازخورد, جهت اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در طراحی و اجرای این آزمونها انجام شد. روش بررسی: مطالعه بصورت نیمه تجربی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر اصول علمی ضروری در طراحی و برگزاری آزمونهای OSCEانجام گرفت. ابتدا آزمونهای 10گروه برگزارکننده برای دستیاران مورد مشاهده و ارزیابی قرار گرفته و پرسشنامه ها تکمیل شد. سپس گروهها به طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. در فاز بعدی, بازخورد آزمونهای برگزار شده به طراحان گروه مداخله ارایه گردید. سپس آزمونهای OSCEبعدی هر دو گروه مورد مشاهده و بررسی قرار گرفت. داده ها به نرم افزار spss15وارد و مقایسه نتایج با استفاده از t-testو انجام شدpaired t-test یافته ها: پس از یکسان سازی گروهها از نظر نمره کسب شده قبل از مداخله, مجموع امتیازات کسب شده در تمامی 5گروه بالینی مورد مداخله (زنان, کودکان, بیهوشی, پاتولوژی و داخلی) حاکی از اختلاف آماری معنادار بین نتایج قبل و بعد از مداخله بود(. . )P>0/003در حالیکه در گروه شاهد نتایج قبل و بعد از مداخله اختلاف آماری معناداری نداشت. . نتیجه گیری: بکارگیری بازخورد با رعایت اصول علمی و فنی آن؛ توسط افراد مجرب در زمینه آموزش پزشکی میتواند در اصلاح و ارتقاء کیفیت طراحی و اجرای آزمونهای OSCEمؤثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بیگلرخانی، مهدی، معیاری، اعظم، عمادممتاز، حسین، سلطانیان، علیرضا، پزشکی، نصراله، یاونگی، مهناز، و قربانی امجد، غلامرضا. (1399). تاثیر بازخورد بر آزمون های بالینی ساختارمند و عینی: یک مطالعه نیمه تجربی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 13(40 )، 61-69. SID. https://sid.ir/paper/364068/fa

    Vancouver: کپی

    بیگلرخانی مهدی، معیاری اعظم، عمادممتاز حسین، سلطانیان علیرضا، پزشکی نصراله، یاونگی مهناز، قربانی امجد غلامرضا. تاثیر بازخورد بر آزمون های بالینی ساختارمند و عینی: یک مطالعه نیمه تجربی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛13(40 ):61-69. Available from: https://sid.ir/paper/364068/fa

    IEEE: کپی

    مهدی بیگلرخانی، اعظم معیاری، حسین عمادممتاز، علیرضا سلطانیان، نصراله پزشکی، مهناز یاونگی، و غلامرضا قربانی امجد، “تاثیر بازخورد بر آزمون های بالینی ساختارمند و عینی: یک مطالعه نیمه تجربی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 40 ، pp. 61–69، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364068/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button