مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,145
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

836
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان و تاب آوری تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 65

چکیده

 پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان و تاب آوری تحصیلی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و مرحله پی گیری, 41 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه نظم بخشی شناختی هیجان گارنفسکی, کرایج و اسپیناون و مقیاس تاب آوری تحصیلی مارتین و مارش پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 7 جلسه دو ساعته, آموزش برنامه بازآموزی اسنادی به شیوه گروهی را دریافت نمود. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که در کوتاه مدت و بلندمدت برنامه بازآموزی اسنادی در افزایش راهبردهای انطباقی نظم بخشی شناختی هیجان (شامل پذیرش, بازارزیابی مثبت, بازتمرکز مثبت, بازتمرکز بر برنامه ریزی و دیدگاه گیری) موثر بود, همچنین بازآموزی مزبور در کاهش راهبردهای غیرانطباقی نظم بخشی شناختی هیجان (شامل خودسرزنش گری, نشخوارگری ذهنی, فاجعه سازی و دگرسرزنشگری) موثر بود. همچنین نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد که درکوتاه مدت و بلندمدت برنامه آموزشی در افزایش میزان تاب آوری تحصیلی دانشجویان نیز موثر بود. به طور کلی, نتایج مطالعه نشان داد که برنامه بازآموزی اسنادی در کمک به دانشجویان برای شناسایی توانمندی فردی (احساس فردی, نگرش ها و باورها), شناسایی و استفاده بهینه از منابع بیرونی (بسط احساس ایمنی و احساس حفاظت شدگی) و غنی سازی مهارت های بین فردی و توانش حل مساله (مقاومت, شوخ طبعی و تعامل) برای افزایش تاب آوری تحصیلی آنان موثر واقع شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، گشتاسبی، زهرا، شریفی، مسعود، فتح آبادی، جلیل، و رحیمی نژاد، سیدپیمان. (1395). اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان و تاب آوری تحصیلی دانشجویان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(2 (پیاپی 6) )، 51-65. SID. https://sid.ir/paper/257705/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، گشتاسبی زهرا، شریفی مسعود، فتح آبادی جلیل، رحیمی نژاد سیدپیمان. اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان و تاب آوری تحصیلی دانشجویان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1395؛2(2 (پیاپی 6) ):51-65. Available from: https://sid.ir/paper/257705/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، زهرا گشتاسبی، مسعود شریفی، جلیل فتح آبادی، و سیدپیمان رحیمی نژاد، “اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان و تاب آوری تحصیلی دانشجویان،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 2، no. 2 (پیاپی 6) ، pp. 51–65، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا