مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

857
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نظریه ذهن، نگهداری توجه، و همدلی در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 79

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله ای یکی از شایع ترین اختلال های رفتار مخرب است. هدف پژوهش حاضر مقایسه نظریه ذهن, نگهداری توجه, و همدلی در دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای و بهنجار بود.روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر اول تا سوم دبیرستان شهرستان اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بود که از بین آنها نمونه ای به حجم 100 نفر (50 نفر دانش آموز بهنجار و 500 نفر دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (1991), آزمون ذهن خوانی از طریق چشم ها (بارون- کوهن, 2001), آزمون عملکرد پیوسته, پرسشنامه همدلی بارون- کوهن (2003) و مصاحبه بالینی ساختاریافته (2013) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای و بهنجار از لحاظ نظریه ذهن, همدلی, و نگهداری توجه تفاوت معنی داری وجود دارد (p<0.001)؛ بدین معنی که دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای دارای عملکرد پایین تری در نظریه ذهن, همدلی, و نگهداری توجه نسبت به دانش آموزان بهنجار هستند. همچنین دانش آموزان با اختلال نافرمانی نسبت به دانش آموزان بهنجار در مولفه خطای حذف و خطای ارائه اشتباه های بیشتری داشتند.نتیجه گیری: این نتایج اهمیت نظریه ذهن, همدلی, و نگهداری توجه را در ابتلا و بهبود نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای برجسته کرده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزادی، فاطمه، بهروزی، ناصر، و فرامرزی، حمید. (1395). مقایسه نظریه ذهن, نگهداری توجه, و همدلی در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(4)، 70-79. SID. https://sid.ir/paper/258317/fa

    Vancouver: کپی

    فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، فرامرزی حمید. مقایسه نظریه ذهن, نگهداری توجه, و همدلی در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(4):70-79. Available from: https://sid.ir/paper/258317/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه فرزادی، ناصر بهروزی، و حمید فرامرزی، “مقایسه نظریه ذهن, نگهداری توجه, و همدلی در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 4، pp. 70–79، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258317/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button