Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

775
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

657
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش نشانه های تکانشگری و نارسایی توجه در کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 46

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی یکی از رایج ­ ترین اختلال­ های دوره کودکی است که مشکلات فراوانی را برای کودک و خانواده او ایجاد می ­ کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شن­ بازی بر کاهش نشانه­ های تکانش گری و نارسایی توجه در کودکان پسر مبتلابه اختلال نارسایی توجه/فزون­ کنشی انجام شد. روش­ : پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه ­ آزمایشی با طرح پیش ­ آزمون-پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان پسر 7-5 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی در مهد­ کودک­ های شهر کرمانشاه در سال 1395 بود که تعداد 20 نفر از آن­ ها با استفاده از روش نمونه ­ گیری در دسترس به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و گواه (10 نفر) جای دهی شدند. ابزار جمع­ آوری داده­ ها مقیاس نارسایی توجه-فزون­ کنشی اسپیرافکین و گادو (1984) و مجموعه نشانه های چهارمین راهنمای آماری و تشخیصی اختلال­ های روانی (انجمن روان پزشکی آمریکا, 2000) بود. برای تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ­ ها: نتایج به دست آمده نشان داد تکنیک شن­ ­ بازی بر کاهش نشانه­ ­ های نارسایی توجه و تکانش گری در گروه آزمایش مؤثر بود (001/0P<). نتیجه ­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش می ­ توان گفت که استفاده از تکنیک شن ­ ­ بازی با تقویت قشر پریفرونتال کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی بر کاهش نشانه ­ های اختلال مؤثر است؛ در نتیجه این شیوه می تواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمان های اصلی این اختلال به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدم پور، عزت اله، شهبازی راد، افسانه، حقیقی کرمانشاهی، مارال، محمدی، فرشته، و ناصری، نرگس. (1397). تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش نشانه های تکانشگری و نارسایی توجه در کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(2 )، 36-46. SID. https://sid.ir/paper/258429/fa

    Vancouver: کپی

    قدم پور عزت اله، شهبازی راد افسانه، حقیقی کرمانشاهی مارال، محمدی فرشته، ناصری نرگس. تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش نشانه های تکانشگری و نارسایی توجه در کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(2 ):36-46. Available from: https://sid.ir/paper/258429/fa

    IEEE: کپی

    عزت اله قدم پور، افسانه شهبازی راد، مارال حقیقی کرمانشاهی، فرشته محمدی، و نرگس ناصری، “تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش نشانه های تکانشگری و نارسایی توجه در کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 2 ، pp. 36–46، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258429/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا