مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارکردهای اجرایی والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 99

چکیده

 مقدمه: اختلال پیوستار اُتیسم اختلالی عصب تحولی است که تاکنون سبب شناسی آن به طور قطعی مشخص نشده است. مطالعاتی که بر روی ویژگی های خویشاوندان افراد مبتلا به اختلال پیوستار اُتیسم انجام شده است, نشان داده اند که خویشاوندان افراد مبتلا به اختلال پیوستار اُتیسم نیز درجاتی خفیف از علائم این اختلال را نشان می دهند. هدف: این پژوهش با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی در والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم انجام شد. جامعه آماری شامل کل والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم در شهر سنندج بود. روش: نمونه مورد بررسی شامل 30 نفر از والدین کودکان با اختلال پیوستار اُتیسم (11 مرد و 19 زن) و 30 نفر از والدین کودکان بدون این اختلال (10 مرد و 20 زن) بود که به صورت نمونه برداری در دسترس انتخاب و همتاسازی شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه توانایی های شناختی (نجاتی, 1392) بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمره های کنترل مهاری و توجه انتخابی (0/05>P), تصمیم گیری (0/001>P), برنامه ریزی (0/001>P), توجه پایدار (0/001>P) و انعطاف پذیری شناختی (0/001>P) در والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم معنادار است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه از فرضیه های فنوتایپ گسترده اُتیسم و پیوستاری بودن اختلال پیوستار اُتیسم حمایت می کند و لزوم توجه به کیفیت های روان شناختی والدین کودکان با اختلال پیوستار اُتیسم را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شلانی، بیتا، صادقی، سعید، و رشیدیان، صمد. (1398). مقایسه کارکردهای اجرایی والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(4 )، 90-99. SID. https://sid.ir/paper/263316/fa

    Vancouver: کپی

    شلانی بیتا، صادقی سعید، رشیدیان صمد. مقایسه کارکردهای اجرایی والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1398؛6(4 ):90-99. Available from: https://sid.ir/paper/263316/fa

    IEEE: کپی

    بیتا شلانی، سعید صادقی، و صمد رشیدیان، “مقایسه کارکردهای اجرایی والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 6، no. 4 ، pp. 90–99، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button