Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,219
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,042
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سرمایه روانشناختی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: سرمایه روانشناختی یکی از شاخص های روانشناسی مثبت گرایی است که با ویژگی هایی از قبیل باور فرد به توانایی هایش برای دستیابی به موفقیت, داشتن پشتکار در دنبال کردن اهداف, ایجاد اسنادهای مثبت درباره خود و تحمل کردن مشکلات تعریف شده است و اشتیاق تحصیلی دانشجویان عامل مهم در تعیین رشد شخصی و پیشرفت تحصیلی آنان در دانشگاه هاست. لذا هدف از انجام این پژوهش, تعیین نقش مولفه های سرمایه روانشناختی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان بود. روش ها: در این مطالعه همبستگی تعداد 230 دانشجوی دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 96-95 به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. داده ها از طریق دو پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و اشتیاق تحصیلی فردریکز جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف استاندارد نمره کل اشتیاق تحصیلی 6.82±44.02 و نمره کل سرمایه روانشناختی 14.35±98.27 بود. آزمون همبستگی پیرسون بیانگر وجود رابطه مثبت و معنی دار بین مولفه های سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی بود (P<0.001).نتیجه گیری: سرمایه روانشناختی می تواند اشتیاق تحصیلی بین دانشجویان را پیش بینی کند. با توجه به این که این متغیر به شوق و اشتیاق دانشجویان به ادامه تحصیل ارتباط دارد, بنابراین تشکیل دوره های آموزشی و کارگاه های آموزشی جهت افزایش سرمایه روانشاختی دانشجویان باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عمویی، نوشین، عجم، علی اکبر، و بادنوا، صدیقه. (1396). نقش سرمایه روانشناختی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(2 )، 66-75. SID. https://sid.ir/paper/244514/fa

    Vancouver: کپی

    عمویی نوشین، عجم علی اکبر، بادنوا صدیقه. نقش سرمایه روانشناختی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(2 ):66-75. Available from: https://sid.ir/paper/244514/fa

    IEEE: کپی

    نوشین عمویی، علی اکبر عجم، و صدیقه بادنوا، “نقش سرمایه روانشناختی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 2 ، pp. 66–75، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244514/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا