Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

795
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

483
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی تضاد معنائی در دانش آموزان شنوا و ناشنوای پایه پنجم ابتدایی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 84

چکیده

 مقدمه. آسیب دیدگان شنوایی به دلیل ضایعاتی که در یکی از اصلی ترین بخشهای دستگاه ارتباطی شان وارد شده است . دچار پریشانی و اختلالات قابل توجهی در برقراری ارتباط می شوند. پژوهش حاضر به بررسی برخی تفاوتهای پردازشی اطلاعات بین دو گروه دانش آموران شنوا و ناشنوای پایه پنجم دبستان می پردازد. در این پژوهش توانایی پردازش اطلاعات مربوط به کلمات متضاد در حیطه معنی شناسی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. روشها. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم ابتدای شهر تهران می باشد که دارای افت شنوایی بیش از 70 دسی بل در مقیاس Best Bunaural Average بودند و به منظور مقایسه به همان تعداد از زمان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران از بین دانش آموزان شنوا, مورد بررسی قرار گرفتند. متغیرهای مورد بررسی این پژوهش شامل چهار متغیر غیر زبانی سن, جنس, افت شنوایی و زبان پردازشی بودند و نیز پنچاه متغیر زبانی از واژه های رایج زبان فارسی که غالبا در مقوله صفات قرا داشته, می شد و آزمودنیها (شنوا و ناشنوا) بایستی با خواندن کلمات این آزمون, مخالف آنها را در جای مناسب می نوشتند. زمان انجام آزمون نیز به دقت محاسبه می شد. نتایج. ترتیب پاسخگویی درست به واژه ها در دو گروه, تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. ترتیب واژه های فرا گرفته شده براساس پاسخهای درست در دو گروه, تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. زمان پردازش در گروه شنوا کوتاهتر و سرعت پردازش سریعتر است. بین دو گروه درکل آزمودنی ها, جنس مونت پاسخ «درست» بیشتری را ارائه دادند. بحث. در مورد زمان پردازش بین دو جنس از هر گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد ولی اطلاعات بین گروه شنوا و ناشنوا تفاوت معنی دار بود و نشانگر سرعت بیشتر در پردازش اطلاعات در ذهن گروه شنوا نسبت به ناشنوا بود و این تفاوت به احتمال زیاد مربوط به پایین بودن خزانه واژگان و سرعت دست یابی به اطلاعات موجود در گروه ناشنوا می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفیعی، بیژن. (1382). بررسی تطبیقی تضاد معنائی در دانش آموزان شنوا و ناشنوای پایه پنجم ابتدایی شهر تهران . پژوهش در علوم پزشکی، 8(4)، 81-84. SID. https://sid.ir/paper/26640/fa

    Vancouver: کپی

    شفیعی بیژن. بررسی تطبیقی تضاد معنائی در دانش آموزان شنوا و ناشنوای پایه پنجم ابتدایی شهر تهران . پژوهش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛8(4):81-84. Available from: https://sid.ir/paper/26640/fa

    IEEE: کپی

    بیژن شفیعی، “بررسی تطبیقی تضاد معنائی در دانش آموزان شنوا و ناشنوای پایه پنجم ابتدایی شهر تهران ،” پژوهش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 4، pp. 81–84، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/26640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا