مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

315
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر توان بخشی شناختی رایانه یار بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه یار بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شد.روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آن ها 30 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. برای جمع آوری داده ها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر, 2003), آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی, 1387) و نسخه نرم افزاری آزمون مرتب کردن کارت های ویسکانسین (شاهقلیان و همکاران, 1390) استفاده شد. برنامه توان بخشی شناختی رایانه یار, در طی 11 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد, درحالی که گروه کنترل, آموزشی دریافت نکردند.یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس آزمون بین کنش های اجرایی و عملکرد خواندن گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج نشان داد روش توان بخشی شناختی رایانه یار باعث بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن و مولفه های آن ها شده است (p<0.001).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده روش توان بخشی شناختی رایانه یار با ویژگی هایی که دارد مثل رنگ صدا, حرکت, بازخورد فوری, افزایش دامنه توجه, افزایش قدرت خودتنظیمی و انگیزش دانش آموزان نارساخوان توانسته است بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان تاثیر بگذارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین خانزاده، عباسعلی، لطیف زنجانی، مونا، و طاهر، محبوبه. (1395). تاثیر توان بخشی شناختی رایانه یار بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی. عصب روانشناسی، 2(2 (پیاپی 7) )، 24-44. SID. https://sid.ir/paper/266838/fa

    Vancouver: کپی

    حسین خانزاده عباسعلی، لطیف زنجانی مونا، طاهر محبوبه. تاثیر توان بخشی شناختی رایانه یار بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی. عصب روانشناسی[Internet]. 1395؛2(2 (پیاپی 7) ):24-44. Available from: https://sid.ir/paper/266838/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی حسین خانزاده، مونا لطیف زنجانی، و محبوبه طاهر، “تاثیر توان بخشی شناختی رایانه یار بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی،” عصب روانشناسی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 7) ، pp. 24–44، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266838/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button