مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

399
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی-رایانه ای و تمرین های عملی عصب روان شناختی بر بهبود سرعت، صحت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 102

چکیده

 زمینه و هدف: در زمینه توان بخشی دانش آموزان نارساخوان شیوه های متعددی مورد آزمایش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی-رایانه ای و تمرین های عملی عصب روان شناختی بر بهبود سرعت, صحت و درک مطلب کودکان نارساخوان بود. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون چند گروهی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نارساخوانی شهرهای آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که به مراکز اختلال یادگیری این دو شهر ارجاع شده بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با آزمون های هوش ریون و نارساخوانی نما ارزیابی شدند. بعد از تایید تشخیص توسط کارشناسان, به صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. مداخله به دو شیوه توان بخشی شناختی-رایانه ای و عملی هرکدام در 14 جلسه 45 دقیقه ای اعمال شد, ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. سرعت, صحت و درک خواندن در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با آزمون نارساخوانی نما اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که توان بخشی شناختی رایانه ای بر سرعت و صحت خواندن اثربخشی بیشتری نسبت به روش توان بخشی عملی دارد, اما در مولفه درک خواندن, توان بخشی عملی اثربخشی بیشتری نشان داد. نتیجه گیری: نتایج بیان می کند که توان بخشی شناختی با کمک رایانه و تمرین های عصب روان شناختی بدون استفاده از رایانه در بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان موثر بوده و می توانند به نوعی مکمل یکدیگر باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رنجبر، محمدجواد، بشرپور، سجاد، صبحی قراملکی، ناصر، و نریمانی، محمد. (1398). مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی-رایانه ای و تمرین های عملی عصب روان شناختی بر بهبود سرعت, صحت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 26(12 )، 91-102. SID. https://sid.ir/paper/406245/fa

    Vancouver: کپی

    رنجبر محمدجواد، بشرپور سجاد، صبحی قراملکی ناصر، نریمانی محمد. مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی-رایانه ای و تمرین های عملی عصب روان شناختی بر بهبود سرعت, صحت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1398؛26(12 ):91-102. Available from: https://sid.ir/paper/406245/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد رنجبر، سجاد بشرپور، ناصر صبحی قراملکی، و محمد نریمانی، “مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی-رایانه ای و تمرین های عملی عصب روان شناختی بر بهبود سرعت, صحت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 26، no. 12 ، pp. 91–102، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406245/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button