مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,430
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 385 | صفحه پایان 392

چکیده

 مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن با عوارضی نامطلوب است. علاوه بر عوارض جسمی, برخی مشکلات روان شناختی به ویژه استرس و افسردگی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف از پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به روش شناختی - رفتاری, بر کنترل قند خون و افسردگی در بیماران دیابتی نوع 2 بود.مواد و روش ها: طی یک کارآزمایی بالینی تصادفی تعداد 40 بیمار از اعضای موسسه خیریه دیابت اصفهان که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند, به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مورد (20= تعداد) و شاهد (20= تعداد) تقسیم شدند. گروه مورد به مدت 12 جلسه دو ساعته در دوره آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری گروهی شرکت کردند. به منظور ارزیابی تاثیر مداخله, آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c), قبل و سه ماه پس از پایان مداخله انجام شد. پرسشنامه DASS به عنوان زیر مقیاس افسردگی قبل, پس از پایان مداخله و سه ماه بعد از آن توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده های حاصل با آنالیز کوواریانس و واریانس برای اندازه گیری های تکرار شونده بررسی شدند.یافته ها: در مورد قندخون (HbA1c) پس از مداخله, میانگین نمره های گروه مورد نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری کاهش یافته بود (p<0.001). هم چنین, میانگین نمره های افسردگی گروه مورد نیز پس از مداخله به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (p<0.001). این یافته در پیگیری سه ماهه نیز پابرجا باقی ماند.نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس می تواند بر کاهش افسردگی و حتی کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 اثربخش باشد. ارایه این نوع آموزش به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دوازده امامی، محمدحسن، روشن چسلی، رسول، محرابی، علی، و عطاری، عباس. (1388). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، 11(4 (مسلسل 46))، 385-392. SID. https://sid.ir/paper/27250/fa

    Vancouver: کپی

    دوازده امامی محمدحسن، روشن چسلی رسول، محرابی علی، عطاری عباس. اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران[Internet]. 1388؛11(4 (مسلسل 46)):385-392. Available from: https://sid.ir/paper/27250/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسن دوازده امامی، رسول روشن چسلی، علی محرابی، و عباس عطاری، “اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2،” مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، vol. 11، no. 4 (مسلسل 46)، pp. 385–392، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/27250/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button