مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی برخی مهارت های شنیداری- کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان در سال 1385

صفحات

 صفحه شروع 251 | صفحه پایان 259

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین برخی از توانایی های کودکان پنج ساله در سطوحی از مهارت های شنیداری- کلامی (حافظه کوتاه مدت شنیداری- کلامی و مهارت های آگاهی واج شناسی) که بیشترین ارتباط را با رشد گفتار و زبان دارند, انجام شد.روش: در این مطالعه توصیفی و مقطعی از بین تمام کودکان کلاس های پیش دبستانی وابسته به بهزیستی و آموزش و پرورش شهر سمنان در سال 1385, 400 کودک واجد شرایط وارد مطالعه شدند. داده های لازم با استفاده از پرسشنامه و آزمون مدت های شنیداری و کلامی, جمع آوری گردید.یافته ها: میانه فراخنای حافظه کوتاه مدت شنیداری در سطح کلمه و شبه کلمه تک هجایی 3 واحد و در سطح شبه کلمه چهارهجایی 1 واحد بود. میانگین توانایی این کودکان در آزمون شبه کلمه تک هجایی 28/3 و در آزمون شبه کلمه چهار هجایی 17/1 به دست آمد. میانگین توانایی این کودکان در آزمون «آگاهی واج شناختی» در زیر آزمون آگاهی از هجا در مورد شناسایی هجا 27/10, تجزیه هجا 04/3 و ترکیب هجا 20/3 بود. هم چنین به طور متوسط در زیر آزمون آگاهی از قافیه میانگین توانایی 42/0 و در آزمون سنجش مهارت تجانس در مورد تشخیص کلمه با واج آغازین یکسان 92/0 و تولید کلمه با واج آغازین یکسان 54/0 بود.نتیجه گیری: حافظه کوتاه مدت شنیداری تحت تاثیر نوع مواد آزمون می باشد. در زمینه صحت توالی مهارت های آگاهی واج شناختی نمی توان نظری قطعی داد و باید منتظر تحقیقات آینده بود زیرا هم تعداد پژوهش های داخلی اندک است و هم این که توافق نظری میان آنها وجود ندارد. در زمینه تاثیر سن نیاز به انجام تحقیقات بیشتر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

افتخاری، زهرا. (1387). بررسی برخی مهارت های شنیداری- کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان در سال 1385. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 15(3)، 251-259. SID. https://sid.ir/paper/327/fa

Vancouver: کپی

افتخاری زهرا. بررسی برخی مهارت های شنیداری- کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان در سال 1385. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1387؛15(3):251-259. Available from: https://sid.ir/paper/327/fa

IEEE: کپی

زهرا افتخاری، “بررسی برخی مهارت های شنیداری- کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان در سال 1385،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 15، no. 3، pp. 251–259، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/327/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button