مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

314
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

437
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارت های بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقل های تعیین شده

صفحات

 صفحه شروع 392 | صفحه پایان 402

چکیده

 مقدمه: یکی از مهم ترین اهداف دوره آموزش پزشکی عمومی, رسیدن به سطح قابل قبول توانمندی در مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی است. دانشکده های پزشکی باید در جهت رسیدن به استانداردهای بین المللی آموزش پزشکی عمومی گام بردارند. این مطالعه با هدف تعیین میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارت های بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقل های تعیین شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در سال تحصیلی 95-1394 و نمونه گیری به روش سرشماری (95نفر) انجام شد. مهارت های مورد انتظار به صورت چک لیستی به شورای آموزشی گروه های بالینی داده شد و تعداد حداقل های مواجهه با آنها مشخص گردید. تعداد مواجهه بالینی در هر مهارت در طول دوره کارآموزی و اطلاعات زمینه ای دانشجویان در چک لیست پرسیده شد. داده ها با استفاده از آزمون های One sample T test و T مستقل, کای دو و آزمون های همبستگی پیرسون و اسپیرمن تحلیل گردید. نتایج: هیچ یک از کارآموزان در مهارت های بالینی شامل انجام کات داون, انجام تامپون قدامی, خون گیری شریانی, رگ گیری و وصل سرم, آتل گیری, انجام Basic CPR, انجام واکسیناسیون روتین اطفال, انجام پانسمان هایی با نیاز به دبریدمان و شستشوی تخصصی, نمونه گیری سوپراپوبیک, گچ گیری ساده و بازکردن گچ, تخلیه آبسه سطحی پوست؛ نتوانستند به تعداد حداقل مواجهه مورد انتظار تعیین شده توسط شورای آموزشی گروه های بالینی دست پیدا کنند. در مهارت های گذاشتن لوله معده و انجام CPR) ACLS, BCLS) میزان انطباق مناسب بود, ولی در سایر مهارت ها میزان انطباق پایین بود. نتیجه گیری: عدم انطباق تعداد مواجهات کارآموزان با حداقل های مورد انتظار در تعداد دفعات مواجهه با مهارت های بالینی ضروری و ضعف در آموزش بالینی کارآموزان نشان دهنده کیفیت نامطلوب آموزش بالینی است, به نظر می رسد رسیدن به انطباق مطلوب قابل انتظار برای هر مهارت بالینی, وابسته به آموزش های جانبی و همکاری بیش تر دستیاران و اساتید بالینی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یقینی، امید، یمانی، نیکو، دریازاده، سعیده، برزگر، مهدی، و صادقی، علی. (1397). میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارت های بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقل های تعیین شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 392-402. SID. https://sid.ir/paper/372688/fa

    Vancouver: کپی

    یقینی امید، یمانی نیکو، دریازاده سعیده، برزگر مهدی، صادقی علی. میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارت های بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقل های تعیین شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):392-402. Available from: https://sid.ir/paper/372688/fa

    IEEE: کپی

    امید یقینی، نیکو یمانی، سعیده دریازاده، مهدی برزگر، و علی صادقی، “میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارت های بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقل های تعیین شده،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 392–402، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372688/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا