مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,106
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مرکز آموزش مهارت های بالینی بر ارتقای یادگیری مهارت ها در کارورزان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 429 | صفحه پایان 438

چکیده

 مقدمه: آموزش کارهای عملی پزشکی طی دو دهه اخیر در دانشکده های پزشکی دستخوش تحولات چشمگیری شده است و به سمت گسترش و تقویت آموزش ها در مراکز آموزش مهارت های بالینی رفته است و لازم است, تاثیر این مراکز در میزان یادگیری مهارت های بالینی توسط دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این مطالعه, مقایسه یادگیری مهارت های بالینی دو گروه از کارورزان پزشکی با آموزش سنتی (شیوه جاری) و آموزش با استفاده از مرکز آموزش مهارت های بالینی بود.روش ها: این مطالعه یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی است که در سال های تحصیلی 1386 و 1387 بر روی دو گروه از کارورزان رشته پزشکی که برای گذراندن دوره آموزشی خود به بیمارستان کودکان بهرامی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی شده بودند آموزش تعداد 25 نفر از دانشجویان به روش سنتی و تعداد 19 نفر دانشجویان با استفاده از مرکز آموزش مهارت های کودکان انجام شد. روش نمونه گیری در این مطالعه, نمونه گیری ساده غیرتصادفی بوده است. در این مطالعه, کارورزان آموزش داده شده, با روش آزمون ساختارمند عینی بالینی (Objective Structured Clinical Examination) مورد ارزیابی قرارگرفته و نتایج در نرم افزار آماری SPSS و به کمک تست های آماری Kolmogrov-Smirnov ,Paired T-test و Independent T-test مورد آزمون و مقایسه قرار گرفته اند.نتایج: نمرات مهارت های بالینی کاروزان پزشکی گروه تجربی و شاهد, قبل از شروع و پس از اتمام دوره تفاوت آماری معناداری داشتند, میانگین و انحراف معیار نمره مهارت بالینی دانشجویان گروه تجربی پس از آموزش 120.69±13.83 و گروه شاهد 102.87±11.20 و میانگین تفاضل نمرات قبل و بعد از آموزش در گروه های تجربی و شاهد به ترتیب 29.6±12.32 و 16.45±7.97 و اختلاف معنا دار بود(P<0.001) .نتیجه گیری: آموزش مهارت های بالینی در مرکز آموزش مهارت های بالینی بیمارستان کودکان بهرامی در ارتقای عملکرد مهارت های کودکان در کارورزان تحت بررسی بیشتر از آموزش با شیوه سنتی موثر بوده است. پیشنهاد می شود, آموزش مهارت ها در مرکز مهارت ها در خلال آموزش های سنتی کودکان گنجانده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامتی، پیمان، رضوی، سیدمنصور، شاهقلی، الهام، هنرمند، ملکتاج، نادری، فریبا، رهبری منش، علی اکبر، آل حسین، مهدی، علی زاده طاهری، پیمانه، میراسکندری، سیدمحمد، خسروشاهی، ناهید، حق شناس، زهرا، فهیمی، داریوش، اقبال خواه، عسگر، نوابی، بهداد، و چمرمی، فرهاد. (1389). تاثیر مرکز آموزش مهارت های بالینی بر ارتقای یادگیری مهارت ها در کارورزان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(4 (پیاپی 28))، 429-438. SID. https://sid.ir/paper/357351/fa

    Vancouver: کپی

    سلامتی پیمان، رضوی سیدمنصور، شاهقلی الهام، هنرمند ملکتاج، نادری فریبا، رهبری منش علی اکبر، آل حسین مهدی، علی زاده طاهری پیمانه، میراسکندری سیدمحمد، خسروشاهی ناهید، حق شناس زهرا، فهیمی داریوش، اقبال خواه عسگر، نوابی بهداد، چمرمی فرهاد. تاثیر مرکز آموزش مهارت های بالینی بر ارتقای یادگیری مهارت ها در کارورزان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(4 (پیاپی 28)):429-438. Available from: https://sid.ir/paper/357351/fa

    IEEE: کپی

    پیمان سلامتی، سیدمنصور رضوی، الهام شاهقلی، ملکتاج هنرمند، فریبا نادری، علی اکبر رهبری منش، مهدی آل حسین، پیمانه علی زاده طاهری، سیدمحمد میراسکندری، ناهید خسروشاهی، زهرا حق شناس، داریوش فهیمی، عسگر اقبال خواه، بهداد نوابی، و فرهاد چمرمی، “تاثیر مرکز آموزش مهارت های بالینی بر ارتقای یادگیری مهارت ها در کارورزان پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 4 (پیاپی 28)، pp. 429–438، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button