مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,304
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

264
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر پازل و سخنرانی برنامه ریزی شده بر ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی - اجتماعی کلاس های درس

صفحات

 صفحه شروع 290 | صفحه پایان 301

چکیده

 مقدمه: روش های آموزش مشارکتی, از جمله روش پازل, می توانند نقش مثبتی در ارتقای کیفیت فضای روانی - اجتماعی محیط های آموزشی داشته باشند. هدف این مطالعه تعیین ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی - اجتماعی کلاس های درس و بررسی تاثیر دو روش فعال آموزشی, سخنرانی برنامه ریزی شده و پازل, در ارتقای ادراک دانشجویان پرستاری از این فضا می باشد. روش ها: در این مطالعه شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون, 50 نفر دانشجوی سال دوم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز شرکت داده شدند. پس از تعیین ادراک اولیه دانشجویان نسبت به فضای روانی - اجتماعی کلاس های درس, دانشجویان در دو گروه به مدت شش جلسه در قالب درس مراقبت های پرستاری در بیماری های دستگاه گوارش, تحت آموزش قرار گرفتند. آموزش این دانشجویان با دو روش متفاوت آموزشی سخنرانی برنامه ریزی شده (24 دانشجو) و پازل (26 دانشجو) انجام گرفت. در انتهای برنامه آموزشی, ادراک دانشجویان پرستاری در مورد فضای روانی - اجتماعی کلاس درس دوباره بررسی شد. برای سنجش این ادراک از «سیاهه محیط آموزش کلاسی» استفاده گردید. داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های ویلکاکسون و من - ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: ادراک دانشجویان پرستاری در مورد فضای روانی - اجتماعی کلاس های درسی در سطح متوسطی قرار داشت و هر دو روش سخنرانی برنامه ریزی شده و پازل توانسته بودند به صورت معنی داری این ادراک را ارتقا دهند. بین این دو روش فعال آموزشی از نظر تاثیر بر ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی - اجتماعی کلاس های درسی تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مناسب دو روش آموزشی فعال, سخنرانی برنامه ریزی شده و پازل, توصیه می شود که مربیان پرستاری از این روش ها بیشتر در آموزش نظری دانشجویان خود استفاده نمایند تا علاقه دانشجویان به مطالب درسی و محیط های آموزشی ارتقا یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترابی زاده، کاملیا، فتحی آذر، اسکندر، و رحمانی، آزاد. (1388). مقایسه تاثیر پازل و سخنرانی برنامه ریزی شده بر ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی - اجتماعی کلاس های درس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(4 (پیاپی 24))، 290-301. SID. https://sid.ir/paper/356058/fa

    Vancouver: کپی

    ترابی زاده کاملیا، فتحی آذر اسکندر، رحمانی آزاد. مقایسه تاثیر پازل و سخنرانی برنامه ریزی شده بر ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی - اجتماعی کلاس های درس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1388؛9(4 (پیاپی 24)):290-301. Available from: https://sid.ir/paper/356058/fa

    IEEE: کپی

    کاملیا ترابی زاده، اسکندر فتحی آذر، و آزاد رحمانی، “مقایسه تاثیر پازل و سخنرانی برنامه ریزی شده بر ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی - اجتماعی کلاس های درس،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 24)، pp. 290–301، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356058/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button