مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,248
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,915
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارکردهای اجرایی خود تنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه های اختلال کمبود توجه– بیش فعالی بر اساس مدل بارکلی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 77

چکیده

 هدف: مقایسه کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه های اختلال کمبود توجه- بیش فعالی بر اساس مدل بارکلی.روش: در این مطالعه علی- مقایسه ای است, 50 دانش آموز پسر 9 تا 11 ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان4-  (CSI-4), مصاحبه تشخیصی بالینی و آزمون هوش ریون انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو گروه 25 نفره مبتلا به نوع بیش فعالی- تکانشگری غالب (ADHD-PHI) و نوع بی توجهی غالب (ADHD-PI) تقسیم و سپس با آزمون بندر گشتالت, آزمون زمان واکنش تشخیصی و تکالیف محقق ساخته ارزیابی شدند. داده ها به کمک آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد.یافته ها: دو گروه در بازداری رفتاری (p=0.001) و خودتنظیمی هیجان و انگیزش p=0.01) و (p=0.001 تفاوت معنادار داشتند. به عبارتی, عملکرد دانش آموزان مبتلا به کمبود توجه, در بازداری رفتاری و خودتنظیمی هیجان و انگیزش بهتر از گروه بیش فعال بود.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که دو گروه از نظر سبب شناسی از یکدیگر متمایزند. به علاوه, مشخص شد که به دلیل وجود نقص اولیه در بازداری رفتاری, مشکلات و نارسایی های گروه مبتلا به نوع بیش فعالی- تکانشگری غالب در کارکردهای اجرایی بیشتر از گروه مبتلا به نوع بی توجهی غالب است. از این رو, نظریه بارکلی در زمینه اختلال کمبود توجه- بیش فعالی تایید شد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هاشمی نصرت آباد، تورج، محمودعلیلو، مجید، نعمتی سوگلی تپه، فاطمه، و غلام رستمی، حسینعلی. (1389). مقایسه کارکردهای اجرایی خود تنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه های اختلال کمبود توجه– بیش فعالی بر اساس مدل بارکلی. تازه های علوم شناختی، 12(4 (مسلسل 48))، 67-77. SID. https://sid.ir/paper/357940/fa

Vancouver: کپی

هاشمی نصرت آباد تورج، محمودعلیلو مجید، نعمتی سوگلی تپه فاطمه، غلام رستمی حسینعلی. مقایسه کارکردهای اجرایی خود تنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه های اختلال کمبود توجه– بیش فعالی بر اساس مدل بارکلی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1389؛12(4 (مسلسل 48)):67-77. Available from: https://sid.ir/paper/357940/fa

IEEE: کپی

تورج هاشمی نصرت آباد، مجید محمودعلیلو، فاطمه نعمتی سوگلی تپه، و حسینعلی غلام رستمی، “مقایسه کارکردهای اجرایی خود تنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه های اختلال کمبود توجه– بیش فعالی بر اساس مدل بارکلی،” تازه های علوم شناختی، vol. 12، no. 4 (مسلسل 48)، pp. 67–77، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357940/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button