مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,101
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

916
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین مهارت خواندن با حافظه بینایی ناکلمه ها در دختران پایه اول ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 5

چکیده

 خواندن یکی از اصلی ترین ابزارهای یادگیری می باشد. همچنین از مهم ترین مهارتهایی که دانش آموزان در دوره ابتدایی به آن دست می یابند, یادگیری خواندن است. شکست تحصیلی تا حد زیادی به سبب بی کفایتی مهارتهای خواندن رخ می دهد. از سوی دیگر در همه یادگیریها حافظه نقش مهمی را ایفا می کند و مشکلات حافظه در بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری با فرایندهای دیداری یا شنیداری گوناگون پیوند دارد و نیز امکان دارد دانش آموزان مبتلا به کاستی های حافظه دیداریاز تشخیص حروف در کلمات و یا توالی صداها در یک کلمه با مشکل روبرو شوند.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی و توصیفی – تحلیلی بوده است. تعداد 100 نفراز دانش آموزان دختر پایه اول, شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند که برای اولین بار در پایه اول درس می خواندند و از نظر بینایی و شنیداری و بهره هوشی سالم بوده و مشکلات خواندن و اختلالات تولیدی یا روانی گفتار نداشتند. آزمون خواندن در مورد هر نمونه اجرا و در حین خواندن صدای او ضبط می شد و سپس باشمارش تعداد خطاها نمره درستی خواندن و با گرفتن زمان خواندن متن نمره سرعت خواندن محاسبه گردید. آزمون حافظه بینایی ناکلمه ها اجرا و نتایج آن ثبت گردید.یافته ها: نشان داد بین درستی خواندن و حافظه بینایی ناکلمه ها در نمونه های مورد بررسی ارتباط معنی داری وجود دارد (r=/318 و (p=0.01 بین نمره سرعت خواندن و نمره حافظه بینایی ناکلمه ها در نمونه های مورد بررسی همبستگی وجود ندارد (r=/051 و.(p=0.61 نتیجه گیری: در تحلیل بدست آمده از این پژوهش می توان گفت مهارتهایی نظیر رمز گشایی و حافظه بینایی هر دو در امر خواندن, بخصوص, در درستی خواندن نقش مهمی را دارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بهارلویی، ناهید، غلامی، ساغر، شریعت، مائده، و نیک زاد، میترا. (1389). ارتباط بین مهارت خواندن با حافظه بینایی ناکلمه ها در دختران پایه اول ابتدایی. پژوهش در علوم توانبخشی، 6(2)، 1-5. SID. https://sid.ir/paper/362062/fa

Vancouver: کپی

بهارلویی ناهید، غلامی ساغر، شریعت مائده، نیک زاد میترا. ارتباط بین مهارت خواندن با حافظه بینایی ناکلمه ها در دختران پایه اول ابتدایی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1389؛6(2):1-5. Available from: https://sid.ir/paper/362062/fa

IEEE: کپی

ناهید بهارلویی، ساغر غلامی، مائده شریعت، و میترا نیک زاد، “ارتباط بین مهارت خواندن با حافظه بینایی ناکلمه ها در دختران پایه اول ابتدایی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 6، no. 2، pp. 1–5، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362062/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button