مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

714
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سطوح مختلف درک خواندن در دانش آموزان با آسیب بینایی و عادی پایه چهارم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 70

چکیده

 هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی سطوح درک خواندن در دانش آموزان آسیب دیده بینایی پایه چهارم ابتدایی و مقایسه آن با دانش آموزان هم پایه عادی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع زمینه ای و با استفاده از آزمون دفترچه های استاندارد شده بین المللی پرلز (2006) انجام گرفت. 27 نفر از دانش آموزان نابینا پایه چهارم ابتدایی مدارس استثنایی در شهرهای تهران, ری و قم به روش جامعه آماری در دسترس انتخاب شدند و با همان تعداد دانش آموز عادی از مدارس مجاور که به شکل تصادفی ساده با گروه دانش آموزان نابینا همتا شده بودند, مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری t مستقل استفاده شد. یافته ها: در سطوح درک خواندن بین دانش آموزان آسیب دیده بینایی با دانش آموزان عادی فقط در سطح تفسیر و تلفیق ایده ها و اطلاعات تفاوت معنی دار وجود دارد و در بقیه سطوح درک خواندن تفاوت معنی دار دیده نشد (p<0.05). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر, توجه ویژه و بازنگری در برنامه آموزش خواندن هم در مدارس عادی و همچنین در مدارس ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی ضرورت دارد. پیشنهاد می شود, معلمان و مسوولان منابع بیشتری به خط بریل برای کودکان نابینا فراهم کنند و علاوه بر مداخله زودهنگام در آموزش این کودکان و ایجاد تسهیلات آموزشی, ایشان را به سمت لایه های عمیق تر درک خواندن سوق دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاکوجویباری، علی اصغر، شعاعی، هاجر، و محتشمی، طیبه. (1390). مقایسه سطوح مختلف درک خواندن در دانش آموزان با آسیب بینایی و عادی پایه چهارم ابتدایی. روانشناسی افراد استثنایی، 1(3)، 55-70. SID. https://sid.ir/paper/208421/fa

    Vancouver: کپی

    کاکوجویباری علی اصغر، شعاعی هاجر، محتشمی طیبه. مقایسه سطوح مختلف درک خواندن در دانش آموزان با آسیب بینایی و عادی پایه چهارم ابتدایی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1390؛1(3):55-70. Available from: https://sid.ir/paper/208421/fa

    IEEE: کپی

    علی اصغر کاکوجویباری، هاجر شعاعی، و طیبه محتشمی، “مقایسه سطوح مختلف درک خواندن در دانش آموزان با آسیب بینایی و عادی پایه چهارم ابتدایی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 1، no. 3، pp. 55–70، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208421/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button