مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,024
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش برنامه های سلامت محور در توسعه فرهنگ سازمانی مدارس

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: فرهنگ سازمانی مدرسه از سرمایه های موثر در پیشبرد اهداف و برنامه های مدرسه است و اجرای برنامه های سلامت محور نیز از مطالبات مهم خانواده در کنار تحصیل دانش آموزان است. هدف این تحقیق تبیین ابعادبرنامه های سلامت محور مدارس بود که در توسعه فرهنگ سازمانی مدرسه نقش آفرین هستند. مواد و روش ها: در این تحقیق آمیخته با تمرکز بر مطالعات پدیدارشناسی برای رسیدن به شناخت عمیق موقعیت مورد مطالعه از دل اطلاعات زیست بوم مدرسه, بهره گرفته شد. اطلاعات از مصاحبه ساختار یافته با 30 نفر از مدیران و کارکنان مدارس در حیطه برنامه های سلامت و فرهنگ سازمانی, به همراه مشاهدات و استفاده از چک لیست ها ارزیابی بدست آمد. بر اساس روش کدگذاری نظام مند, مقوله های اصلی حاصل شد. پس از حصول کدهای انتخابی, پرسشنامه محقق ساخته تنظیم شد. روایی و پایایی آن از طریق آزمون-بازآزمون و کسب اعتبار آزمون کرونباخ آن 0/794 تایید شد. سپس در نمونه آماری1329 نفری از ذینفعان در 5 گروه(دانش آموزان-معلمان-کارکنان-والدین) پیمایش شد. یافته ها: نتایج ضمن تایید مقوله ها توسط ذینفعان, نشان داد که برنامه های سلامت محور در توسعه فرهنگ سازمانی مدرسه از طریق تقویت فرهنگ مشارکتی, یادگیری سازمانی, توانمندسازی و تقویت فرهنگ شهروندی اثربخشی دارند. نتیجه گیری: ماهیت برنامه های سلامت محور از جنس برنامه های فرهنگ سازی است یعنی بر پایه ای از دانش, باورها, نگرشها و رفتارها در هویت بخشی زندگی آتی دانش آموزان و جامعه عمل می کنند. این برنامه های تاثیرگذار در حیطه فرهنگ سازمانی مدرسه که در راستای سلامت مخاطبان خود است, به عنوان ابزاری اثربخش برای موفقیت مدارس, باید مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان آموزشی قرار بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تسلیمی، مهناز، فراستخواه، مقصود، و حسن مرادی، نرگس. (1399). نقش برنامه های سلامت محور در توسعه فرهنگ سازمانی مدارس. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 8(1 )، 45-56. SID. https://sid.ir/paper/362169/fa

    Vancouver: کپی

    تسلیمی مهناز، فراستخواه مقصود، حسن مرادی نرگس. نقش برنامه های سلامت محور در توسعه فرهنگ سازمانی مدارس. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1399؛8(1 ):45-56. Available from: https://sid.ir/paper/362169/fa

    IEEE: کپی

    مهناز تسلیمی، مقصود فراستخواه، و نرگس حسن مرادی، “نقش برنامه های سلامت محور در توسعه فرهنگ سازمانی مدارس،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 8، no. 1 ، pp. 45–56، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362169/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button