مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط مؤلفه های هوش هیجانی با تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 110

چکیده

 پیش زمینه و هدف: یکی از جنبه های مهم آموزش عالی, زمینه های روان شناختی مؤثر بر تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی و هوش هیجانی از مهارت های ضروری در حرفه های سلامت به منظور ارائه مراقبت مطلوب به بیماران هستند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط مؤلفه های هوش هیجانی با تفکر انتقادی انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی می باشد. درمجموع 100 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیم سال دوم سال تحصیلی 95-96 در این مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن جمع آوری و با spss نسخه 16 در سطح آمار توصیفی (فراوانی, میانگین, انحراف معیار) و آمار تحلیلی) همبستگی اسپیرمن, همبستگی پیرسون, تی تست, مدل رگرسیون) تحلیل گردید. یافته ها: مطالعه حاضر حاکی از همبستگی مثبت بین نمره کل تفکر انتقادی و نمره کل هوش هیجانی می باشد (05/0>p). این همبستگی در مؤلفه های درون فردی, انطباق و مدیریت استرس معنی دار می باشد (05/0>p). بر اساس مدل رگرسیون, مدیریت استرس به عنوان عامل پیش بینی کننده مهارت های تفکر انتقادی پیشنهاد می گردد. نتیجه گیری: مطالعه حاضر توجه به پرورش مؤلفه های هوش هیجانی درون فردی, انطباق و مدیریت استرس جهت آمادگی دانشجویان در ورود به عرصه عمل حرفه ای را پیشنهاد می کند. دانشجویان در عین مواجهه با موقعیت ها و تصمیم گیری های پیچیده در محیط بالین نیازمند سازگاری و توجه به نیازهای انسانی هستند. در این راستا ادغام تفکر انتقادی با رویکردهای شناختی عاطفی در برنامه های آموزش پرستاری و مامایی پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باقری، مریم، قائدی حیدری، فاطمه، مالچی، فاطمه، و ربیعی، زینب. (1398). ارتباط مؤلفه های هوش هیجانی با تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 17(2 (پی در پی 115) )، 102-110. SID. https://sid.ir/paper/364267/fa

    Vancouver: کپی

    باقری مریم، قائدی حیدری فاطمه، مالچی فاطمه، ربیعی زینب. ارتباط مؤلفه های هوش هیجانی با تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1398؛17(2 (پی در پی 115) ):102-110. Available from: https://sid.ir/paper/364267/fa

    IEEE: کپی

    مریم باقری، فاطمه قائدی حیدری، فاطمه مالچی، و زینب ربیعی، “ارتباط مؤلفه های هوش هیجانی با تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 17، no. 2 (پی در پی 115) ، pp. 102–110، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364267/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button