مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

386
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 55

چکیده

 زمینه و هدف: فعالیت جسمانی منظم خطر بیماری های قلبی-عروقی, سرطان و افسردگی را کاهش می دهد. انجام فعالیت بدنی منظم اولویت سبک زندگی سالم است و یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به بیماری های غیر واگیر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل در کاشمر انجام شد. روش ها: مطالعه به روش نیمه تجربی بر روی 61 بهورز زن شاغل انجام گردید. واحدها به شیوه تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. از پرسش نامه فعالیت فیزیکی محقق ساخته به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. مداخله چهار هفته برای گروه هدف اجرا و گروه کنترل در این فاصله مداخله ای دریافت نکرد. تحلیل آماری با نرم افزار SPSS نسخه 24 و استفاده از آزمون مجذورکای و آزمون تی مستقل انجام شد. نتایج: پس از مداخله, میانگین نمره هنجار انتزاعی, کنترل رفتاری درک شده, قصد رفتاری و میزان فعالیت فیزیکی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش آماری معنی داری داشت (0/05p<). بین میانگین نمره نگرش قبل و بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (0/05< p). نتیجه گیری: مداخله آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده موجب ارتقاء رفتار فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل گردید. پیشنهاد می شود از این نظریه در برنامه های آموزشی سطوح اولیه پیشگیری استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مولایی کبودان، سیدمحمد، کریمی مونقی، حسین، عمادزاده، علی، صالحیان، مریم، و باقریان فروتقه، فاطمه. (1398). تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 7(3 )، 45-55. SID. https://sid.ir/paper/365447/fa

    Vancouver: کپی

    مولایی کبودان سیدمحمد، کریمی مونقی حسین، عمادزاده علی، صالحیان مریم، باقریان فروتقه فاطمه. تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1398؛7(3 ):45-55. Available from: https://sid.ir/paper/365447/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد مولایی کبودان، حسین کریمی مونقی، علی عمادزاده، مریم صالحیان، و فاطمه باقریان فروتقه، “تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 7، no. 3 ، pp. 45–55، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365447/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا