Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

570
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

517
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفاوت های توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 39

کلیدواژه

کودکان بدون لکنت (طبیعی)Q1

چکیده

 مقدمه: این تحقیق با هدف مقایسه توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت و همسالان طبیعی آنها و همچنین بررسی تاثیر تئوری ذهن روی شدت لکنت کودکان, به روش پژوهش مورد-شاهدی انجام شد. روش کار: جامعه آماری شامل کودکان پیش دبستانی دختر و پسر (6 ساله) مبتلا به ناروانی گفتاری و طبیعی ساکن شهر زاهدان بود که از بین آنها, 16 کودک مبتلا به ناروانی گفتار با روش نمونه گیری در دسترس که حداقل شش ماه از آغاز لکنت آنها گذشته و زبان همه آنها نیز فارسی بود انتخاب شدند. 18 کودک بدون لکنت نیز که از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با کودکان مبتلا به لکنت همگن بودند, به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تئوری ذهن که روایی و اعتبار آن توسط قمرانی و همکاران در حد مطلوبی گزارش شده است, استفاده گردید. یافته ها: داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس, تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده مشخص نمود که کودکان دارای لکنت در آزمون تئوری ذهن پایه, نمرات بیش تری را نسبت به کودکان طبیعی کسب کردند و تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (0001>p). نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر می توان اذعان نمود که کودکان دارای لکنت, به گونه ای متفاوت از کودکان بدون لکنت, محرک های پیرامون را مورد توجه و تفسیر قرار می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دهقان، علی، و صالحی، محمد. (1398). تفاوت های توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 18(1 )، 31-39. SID. https://sid.ir/paper/365979/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان علی، صالحی محمد. تفاوت های توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت. مجله علمی پزشکی جندی شاپور[Internet]. 1398؛18(1 ):31-39. Available from: https://sid.ir/paper/365979/fa

    IEEE: کپی

    علی دهقان، و محمد صالحی، “تفاوت های توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت،” مجله علمی پزشکی جندی شاپور، vol. 18، no. 1 ، pp. 31–39، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365979/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا