مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

161
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفه های تکلیف محور

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه: یکی از استراتژی­ ها و رویکردهای نوین آموزشی که در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان روش مناسب جهت آموزش و یادگیری پذیرفته شده, آموزش تکلیف­ محور بوده که یک سیستم جامع با دیسیپلین­ های متعدد که بر مجموعه­ ای از وظایف که فراگیران با آن روبرو هستند, تأکید دارد. در همین راستا هدف پژوهش حاضر تحقیق کیفی پیرامون آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفه های تکلیف محور در سال 97-98 بود. روش کار: پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل محتوا با بکارگیری روش آنتروپی شانون بود. پردازش داده ها در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بود که با توجه به هدف پژوهش پنج کتاب درسی شامل کتاب­ های اخلاق و روابط حرفه ای در پرستاری, سلامت روان کودک و نوجوانان, کودک در سنین مدرسه, طراحی نظام های آموزشی و راهبردها و فنون طراحی آموزشی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش چک لیست مؤلفه های برنامه درسی مبتنی بر تکلیف بود که محقق آن را تدوین کرد و روایی محتوایی آن توسط 5 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت و آموزش پرستاری احراز شد. پایایی به دست آمده با استفاده از تکنیک اجرای مجدد برای چک لسیت مذکور, 82/0 به دست آمد. در این تحقیق, واحد تجزیه و تحلیل, جمله بود. یافته ­ ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در کل کتاب های مدنظر تحقیق, بیشترین توجه از بین تمام مؤلفه های برنامه درسی تکلیف محور, مربوط به شاخص آشنا کردن با اولویت های بهداشتی جامعه با ضریب اهمیت (276/0) بود و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص انعطاف پذیر بودن با مقدار (090/0) به دست آمد. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر تکلیف به عنوان یک رویکرد آموزشی نوین در برنامه درسی نظام آموزش پزشکی و علی الخصوص در رشته پرستاری ایران مغفول واقع شده است با وجودی که اکثر کشورها به پیامدهای مطلوب اجرای این رویکرد آموزشی اذعان دارند و امروزه با وجودی که شمار پرستاران در سطح کارشناسی ارشد در کشور ما در حال فزونی است متأسفانه نه تنها کیفیت خدمات پرستاری به تناسب آن افزایش نیافته بلکه کاهش نیز یافته است؛ بنابراین پیشنهاد می شود که با توجه به اهمیت هر یک از مؤلفه ها و شاخص ها در نظام سلامت, مؤلفه هایی که در محتوای کتاب های مورد مطالعه از ضریب اهمیت و بار اطلاعاتی کمتری برخوردار بودند هم در محتوا و هم در آموزش مبتنی بر تکلیف بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عبادی، نجیبه، رنجدوست، شهرام، و عظیمی، محمد. (1398). آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفه های تکلیف محور. آموزش پرستاری، 8(1)، 36-44. SID. https://sid.ir/paper/368243/fa

Vancouver: کپی

عبادی نجیبه، رنجدوست شهرام، عظیمی محمد. آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفه های تکلیف محور. آموزش پرستاری[Internet]. 1398؛8(1):36-44. Available from: https://sid.ir/paper/368243/fa

IEEE: کپی

نجیبه عبادی، شهرام رنجدوست، و محمد عظیمی، “آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفه های تکلیف محور،” آموزش پرستاری، vol. 8، no. 1، pp. 36–44، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368243/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button