مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

606
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد عوامل موثر بر پیش رفت تحصیلی دانشجویان سال تحصیلی 1392-1391

صفحات

 صفحه شروع 220 | صفحه پایان 228

چکیده

 سابقه و هدف: پیش رفت تحصیلی از شاخص های مهم کارآمدی هر نظام آموزشی بوده که متاثر از عوامل مختلف می باشد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر پیش رفت تحصیلی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی, در سال 1392-1391, تعداد 130 نفر از دانشجویان سال دوم و بالاتر رشته های کارشناسی فیزیوتراپی, کاردرمانی و گفتاردرمانی و 40 نفر از اساتید دانشکده توان بخشی که در زمان انجام پژوهش در دانشکده مذکور حضور داشتند به روش سرشماری, مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته ای که با 25 سوال در پنج حیطه و با مقیاس لیکرت پنج گزینه ای طراحی و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود, استفاده شد.یافته ها: در بین پنج حیطه مورد پژوهش, از دیدگاه اساتید و هم دانشجویان, عوامل مربوط به حیطه فراگیر (به ترتیب با میانگین و انحراف معیار (4.43±0.49) و (4.17±0.52)) بالاترین امتیاز را کسب کرد. در حالی که از دیدگاه اساتید, عوامل مربوط به حیطه خانوادگی (3.53±0.53) و از دیدگاه دانشجویان, عوامل مربوط به حیطه امکانات محیط آموزشی (3.84±0.90) کم ترین امتیاز را به خود اختصاص داد. مقایسه دیدگاه ها نشان داد که بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در حیطه فراگیر (p=0.007), حیطه خانوادگی (p=0.017) و حیطه اقتصادی – اجتماعی (p=0.001) تفاوت معنی داری وجود دارد. هم چنین دانشجویان علاوه بر آینده شغلی رشته تحصیلی هم چون اساتید, انگیزه, علاقه به رشته تحصیلی و اعتماد به نفس را مهم ترین عامل موثر بر پیش رفت تحصیلی دانسته اند.نتیجه گیری: توجه به فراگیران و عوامل مرتبط با آن ها و هم چنین اتخاذ تمهیدات لازم برای افزایش انگیزه, اعتماد به نفس و علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان نقش بسزایی در پیش رفت تحصیلی آنان دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احسانی، راضیه، حاجی آقاجانی، سعید، رستگار، طیبه، برادران عطارمقدم، حمیدرضا، عموزاده خلیلی، محمد، قربانی، راهب، و رشیدی پور، علی. (1393). بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد عوامل موثر بر پیش رفت تحصیلی دانشجویان سال تحصیلی 1392-1391. کومش، 16(2 (پیاپی 54))، 220-228. SID. https://sid.ir/paper/37151/fa

    Vancouver: کپی

    احسانی راضیه، حاجی آقاجانی سعید، رستگار طیبه، برادران عطارمقدم حمیدرضا، عموزاده خلیلی محمد، قربانی راهب، رشیدی پور علی. بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد عوامل موثر بر پیش رفت تحصیلی دانشجویان سال تحصیلی 1392-1391. کومش[Internet]. 1393؛16(2 (پیاپی 54)):220-228. Available from: https://sid.ir/paper/37151/fa

    IEEE: کپی

    راضیه احسانی، سعید حاجی آقاجانی، طیبه رستگار، حمیدرضا برادران عطارمقدم، محمد عموزاده خلیلی، راهب قربانی، و علی رشیدی پور، “بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد عوامل موثر بر پیش رفت تحصیلی دانشجویان سال تحصیلی 1392-1391،” کومش، vol. 16، no. 2 (پیاپی 54)، pp. 220–228، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37151/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button