مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

481
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودکارآمدی پژوهش و خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ ارائه یک مدل تبیینی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 59

چکیده

 مقدمه: مؤسسات آموزش عالی در قرن بیست و یکم, در پی بسترسازی مناسب فعالیت های پژوهشی و افزایش کیفیت این پژوهش ها هستند. از جمله عوامل مؤثر بر کیفیت پژوهش ها, خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان است که انتظار می رود خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای را به دنبال داشته باشد. روش ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی, جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 94-95 بود که با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای 300 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای دانشجویان بتز و لازو (Betz & Luzzo) و پرسشنامه ی خودکارآمدی پژوهش هولدن (Holden) بود. پس از محاسبه روایی و پایایی ابزار, پرسشنامه ها توزیع و با استفاده از لیزرل و آزمون ضریب همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: در خودکارآمدی پژوهش, گزارش دهی از بالاترین نمره (29/1± 13/47) و مهارت گردآوری از پایین ترین نمره (67/2± 20/42) برخوردارند و در تصمیم گیری حرفه ای تعهد به هدف بالاترین (89/0± 10/3) و مهارت حل مسأله پایین ترین نمره (78/0± 3) را دارند. هم چنین بین ابعاد خودکارآمدی پژوهش و خودکارآمدی تصمیم گیری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و با افزایش خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای آنان افزایش می یابد. نتیجه گیری: هر چه در برنامه درسی, بر توسعه مهارت های پژوهشی دانشجویان تأکید بیش تری گردد, احساس خودکارآمدی آنان در تصمیم گیری های حرفه ای و در مسیر توسعه حرفه ای افزایش خواهد یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفیعی، مریم، سلیمی، قاسم، محمدی، مهدی، و مختاری، زینب. (1397). خودکارآمدی پژوهش و خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ ارائه یک مدل تبیینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 49-59. SID. https://sid.ir/paper/371521/fa

    Vancouver: کپی

    شفیعی مریم، سلیمی قاسم، محمدی مهدی، مختاری زینب. خودکارآمدی پژوهش و خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ ارائه یک مدل تبیینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):49-59. Available from: https://sid.ir/paper/371521/fa

    IEEE: کپی

    مریم شفیعی، قاسم سلیمی، مهدی محمدی، و زینب مختاری، “خودکارآمدی پژوهش و خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ ارائه یک مدل تبیینی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 49–59، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371521/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button