مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

553
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماندهای عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 84

چکیده

 زمینه و هدف: پسماندهای بیمارستانی به دلیل خواص خطرناک به مدیریت خاص نیاز دارند و دفع ناصحیح آن ها تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت عمومی محسوب می شود. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماند های عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت شهر تربت حیدریه انجام شد. روش ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود که 110 نفر از کارکنان بهداشتی شاغل درمراکز جامع سلامت شهر تربت حیدریه در آن شرکت کردند. واحدها بطور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده جمع آوری شد. سپس دوجلسه آموزشی توسط پژوهشگر برگزار گردید و در پایان به هر کدام از شرکت کنندگان یک پمفلت آموزشی در خصوص موضوع مورد بحث داده شد. شرکت کنندگان 2 ماه پس از مداخله ارزیابی شدند. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تی زوج, تی مستقل, کای اسکوئر تحلیل گردید. نتایج: میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی, نگرش, عملکرد, قصد رفتاری, هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده قبل از مطالعه تفاوت معنی داری نداشتند (0/05P>). پس از مداخله میانگین نمرات تمام ابعاد پرسشنامه در گروه مداخله بطور معنی داری افزایش یافت (05/0P<), ولی میانگین نمرات گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشتند (0/05P>). نتیجه گیری: آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده موجب ارتقائ سطح آگاهی و مهارت کارکنان سلامت جهت دفع صحیح پسماندهای عفونی می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علیزاده سیوکی، هادی، توکلی ثانی، سیده بلین، موحدزاده، داود، حشمتی، حاتم، و پیمان، نوشین. (1399). تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماندهای عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 8(3 )، 74-84. SID. https://sid.ir/paper/371790/fa

    Vancouver: کپی

    علیزاده سیوکی هادی، توکلی ثانی سیده بلین، موحدزاده داود، حشمتی حاتم، پیمان نوشین. تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماندهای عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1399؛8(3 ):74-84. Available from: https://sid.ir/paper/371790/fa

    IEEE: کپی

    هادی علیزاده سیوکی، سیده بلین توکلی ثانی، داود موحدزاده، حاتم حشمتی، و نوشین پیمان، “تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماندهای عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 8، no. 3 ، pp. 74–84، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371790/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا