مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

375
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی محتوای دستور در منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برپایه ی رویکرد دستورآموزشی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 44

چکیده

 این مقاله می کوشد با معرفی اصول دستور آموزشی که رویکردی نوین در آموزش دستور به زبان دوم آموزان به شمار می رود, به ارزیابی محتوای دستور در متن های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بپردازد. برای دست یابی به این هدف نخست اصول دستور آموزشی معرفی شده اند. این اصول مبانی نظری پژوهش حاضر به شمار می روند. در ادامه بازبینه ای بر پایه ی توجه به شکل اجرایی همین اصول طراحی شده است و پس از تأیید رواییِ محتوایی آن, دویست و شش عنوان از متن های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (1334-1396) که در کتاب شناسی های معتبر معرفی شده اند و آموزش دستور بخشی از محتوای این آثار بوده است, براساس بازبینه ارزیابی شده اند. براساس یافته های این پژوهش و مطابق بررسی کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بیش از شصت درصد آثار منتشر شده در این زمینه یا به آموزش دستور توجه نداشته اند یا برپایه ی سلیقه و تجربه ی مؤلف به موضوع دستور پرداخته اند. همچنین در میان حدود یازده درصد از آثار نسبتاً مطلوب, هیچ کتابی به سطح میانی یا پیشرفته اختصاص ندارد, از همین رو پژوهش و تدوین کتاب های کاربردی مبتنی بر دستور آموزشی در زمینه ی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بیش از پیش ضرورت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هادی زاده، محمدجواد، مهدوی، محمدجواد، صحرایی، رضامراد، و علیزاده، علی. (1397). ارزیابی محتوای دستور در منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برپایه ی رویکرد دستورآموزشی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7(2 (پیاپی 16) )، 21-44. SID. https://sid.ir/paper/374159/fa

    Vancouver: کپی

    هادی زاده محمدجواد، مهدوی محمدجواد، صحرایی رضامراد، علیزاده علی. ارزیابی محتوای دستور در منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برپایه ی رویکرد دستورآموزشی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1397؛7(2 (پیاپی 16) ):21-44. Available from: https://sid.ir/paper/374159/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد هادی زاده، محمدجواد مهدوی، رضامراد صحرایی، و علی علیزاده، “ارزیابی محتوای دستور در منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برپایه ی رویکرد دستورآموزشی،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 7، no. 2 (پیاپی 16) ، pp. 21–44، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button